چکیده

        شیوع شش گونه نماتد بیمارگر حشرات در برابرBactrocera oleae مقایسه شد. سطوح آلودگی مشابه زمانی مشابه شد که  لارو سن سوم در معرض IJs ها در سوبستر های خاک گلدانی قرار گرفتند. وقتی IJs بر روی زیتون های  افتاده آلوده اسپری شدند، بسیاری از لارو ها در زیتون های فراوری شده علاوه بر خاک مردند. Steinernema feltiae موجب بالاترین مرگ ومیر کلی 67.9 درصد  شد. به علاوه، سه ازمایش برای بهینه سازی دوره زمانی برای  کاربرد مزرعه ای S. Feltiae انجام شد.1- فراوانی لارو های مگس در  زیتون های افتاده   در دوره 2006-2007  با بالاترین تعدد لاور های حساس در هر 100 زیتون مشاهده شده طی دسامبر 2006 براورد شد2-کارایی S. feltiae در برابر لارو مگس به استعمال  پس از IJ  تعیین شد. B. oleae به سوبسترا قبل و بعد از  استعمال نماتد در سطوح مشابه آلوده شد.3- اثر سه رژیم دمایی متناظر با اکتبر  تا دسامبر در  دیوس کالیفرنیا بر بقا و آلودگی S. feltiae تعیین شد. بعد از 8 هفته،  لارو های  سن سوم در تیمار 3-12 درجه، بالاترین سرعت بقا را نشان دادند. با این حال دمای سرد به طور معنی داری  آلودگی  و شیوع S. feltiae کاهش داد. نتایج نشان دهنده این است که  لارو بالغ B. oleae به  عفونت EPN هم در خاک و هم در زیتون های الوده  حساس است. S. feltiae به عنوان کارامد ترین گونه، پتانسیل توقف رشد B. oleae را دارد.  پیشنهاد ما این است که نوامبر زمان بهینه برای  استعمال میدانی S. feltiae در  کالیفرنیای شمالی است.

1. مقدمه

          مگس میوه زیتون Bactrocera oleae (Rossi)، مهم ترین آفت حشره ای درختان زیتون در سرتاسر دنیا است (رایس 2000). این مگس برای اولین بار در  1998 در اکتبر  در کالیفرنیا مشاهده شده و اگنون در بسیاری از منطق کشت زیتون در این ایالت منتشر شده است (رایس و همکاران 2003). در طبیعت،  این آفت چند نسله  تنها در میوه زیتون تولید مثل می کند( جانسون و همکاران 2006). اولین افراد بالغ در هر سال در  بهار به دنیا امده و  تخم گذاری در زیر پوست زیتون هایی انجام می شود که بر روی درختان سال قبل باقی مانده اند. لارو بر روی گوشت میوه تغذیه کرده و از این روی سه نسل خود را قبل از شفیرگی کامل می کنند. در طی ماه های گرم تر سال، شفیرگی در درون میوه رخ می دهد (رایس 2000). با گذشت زمان، نسبت زیادی از لارو ها میوه ها در سومین نسل ترک می کنند یا بعد از این که میوه بر روی زمین افتاد و یا زمانی که آن ها هنوز بر روی درخت قرار دارند. آن ها سپس شفیره شده و  در زمستان در خاک می مانند(کاپتوس و فلچر 1984) در عمق 1-4 سانتی متر است (دیمو و همکارا 2003). آلودگی توسط B. Oleae  موجب می شود تا میوه  به طور نارس بیفتد و کیفیت میوه هم در زیتون های جعبه ای و همه زیتون های روغنی کاهش می یابد (Michelakis and Neuenschwander, 1983; Kapatos and Fletcher, 1983).

         امروزه، ابزار مدیریتی اصلی برای B. oleae متشکل از کاربرد و استعمال مواد آفت کش بر اساس اسپینوزاد می باشد.(جانسون و همکاران 2006) اگرچه اسپینوزاد به صورت یک ترکیب کم خطر طبقه بندی می شود، توسعه راهبرد های ایمن از نظر محیطی و پایدار تضمین می شود. این راهبرد ها شامل استفاده از نماتد های بیمار گر حشرات در برابر مراحلی از مگس هایی می باشند  که در مرحله زمستانه در  تماس با خاک هستند. به دلیل نگرانی های ایمنی مربوط به استعمال شیمیایی و سطح کم موردنیاز برای تیمار، استفاده از نماتد های بیمار گر حشرات یک روش ایمن و اقتصادی برای مدیریت B. oleae در حیات خانه و اراضی عمومی است که هر دوی آن ها منابع مهم آلودگی باغ های تجاری محسوب می شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان حشره انگلی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Evaluation of entomopathogenic nematodes against the olive fruit fly, Bactrocera oleae (Diptera: Tephritidae)