چکیده

       اخیرا تحقیقات حسابداری مدیریتی دستخوش تغییر قرار داده شده است چون ارتباط اش را به طور جدی مورد سوال قرار گرفته است. برای خروجی مربوط به تحقیقات آکادمیک باید توجه محققان را به خود جلب کرده و تاثیری بر عمل و تمرین داشته باشد و گروههایی با منافع فراتر از نخبگان مدیریتی را دربربگیرد. برای این رویکرد تئوری لازم است تا پذیرفته شود که عناصر اجتماعی مختلفی که سازمانها باید با آن مشارکت کنند، مورد توجه قرار گیرد مانند جنبه های محیطی و اجتماعی. این نظریه (تئوری) ناشی از نظریه های فعلی مورداستفاده در حسابداری می باشد. بااین حال، برای بدست آوردن و حفظ کردن رابطه با توجه به عمل، این نظریه لازم می باشد تا براساس تجربیات ناشی از ممارست حسابداران ساخته شود. بنابراین، تعداد کمی از مطالعات موردی حسابداران به طور عملی برای تعیین چارچوب نظری تقبل شدند. تعاریف حسابداری مدیریتی، نظریه و ممارست بازبینی می-شوند تا درمورد رویکردهای گوناگون برای نظریه  ها در حسابداری مدیریتی بحث کنند. پیشنهادات برای تحقیقات آتی باید این ساختار را در مطالعات مثبت و تفسیری اعمال و پیاده کنند.

1- معرفی

        اخیرا، نشریات نقش حسابداری مدیریتی را فراتر از منافع مدیریتی عنوان می کنند و به دنبال این هستند تا رابطه اجتماعی اش را تعیین نمایند. رابطه اجتماعی نشان می دهد که کاربرد و استفاده از حسابداری مدیریتی فراتر از سازمانها و منافع اقتصادی اولیه شان می باشد که شامل افراد، گروهها و سازمانهایی می شود که دارای منافعی فراتر از موقعیت اقتصادی و مالی می باشند. اینها عبارتند از : مسائل سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی، جنسیت (نکته اول)، مذهبی (نکته دوم) و اخلاقی. بنابراین، اگر چیزی مربوط باشد آن بر کسی یا چیزی تاثیر می گذارد، و درمورد حسابداری مدیریتی ما امید داریم که تاثیری بر دنیای آکادمیک داشته باشد و همچنین بر آنهایی تاثیر بگذارد که حسابداری مدیریتی را در زمینه عملی اعمال می کنند. اصطلاح متخصص (کارآفرین) به طور هدفمندی کنار گذاشته می شود، همانند تعریف اولیه آن تا آنجه نیازهای یک متخصص را تشکیل می دهد را فراهم کرده باشد. Quattrone (2009) مساله داشتن را مطرح می کند تا آنچه یک کارآفرین را تشکیل می دهد را به طور قانونی تعیین کند، به ویژه اگر بر رابطه حسابداری مدیریتی و نظریه برای کارآفرین متمرکز شده باشد. اگر تحقیقاتمان مناسب و مرتبط باشد، یکی باید مشخص کند که ما به دنبال چه کسی هستیم تا نوآوری ها، یافته ها و نوشته های ما را هدف قرار دهد. بنابراین، کسی که کاربر "حسابداری مدیریتی است، نیاز دارد تا بپرسد. در نهایت آنچه که حسابداری مدیریتی را تشکیل می دهد باید مشخص شود، همانند رابطه تحقیق مان که بستگی به آنچه دارد که ما بررسی می کنیم و اینکه آیا ما بر تمام جنبه ها مربوطه تمرکز می کنیم. یک مساله خاص این است که حسابداری مدیریتی یک عمل اجباری نیست، ما نباید هر تمرین توسعه یافته و پیشنهادی را پیاده کنیم. این به نوبه خود همیشه ما را به این سوال برگشت خواهد داد که آیا ما واقعا آنچه را مربوط بوده را انجام می دهیم.

       اگر ما مجبور باشیم تا ارتباط رشته مان و تحقیقات مرتبط با آن را تعیین کنیم، ما باید مشخص کنیم که دقیقا چه چیزی شامل رشته ما می شود، تا سپس درمورد ارتباطش تحقیق کنیم و آن را جستجو نماییم، و ما نیاز داریم تا تعیین کنیم که تحقیقات باید بر روی چه چیزی تمرکز کنند تا ارتباط اش را تقویت نمایند. یه ربع قرن پیش، Johnson و Kaplan (1987) درمرود ارتباط حسابداری مدیریتی تحقیق می کردند، و ادامه دادند تا ازنظر عملی شیوه ها و تمرینهای مناسبتری را پیشنهاد دهند. مطالعه حسابدار در محل کارش به نظر می رسد تا مفیدترین نتایج را ارائه دهد، که آیا آن اثبات گرا یا توضیحی است، اما درحالیکه بسیاری از مطالعات این را انجام داده اند، ما هنوز درمورد این بحث می کنیم که نظم تحقیقات مان درواقع چقدر مرتبط و مناسب است. در راستای Johnson و Kaplan (1987)، هیچ شکی وجود ندارد که اگر تحقیقات مان مرتبط باشند، ما باید تفکرهای نظری مان را با عمل حسابداری مدیریتی مرتبط کنیم. این رویکر رابطه را افزایش می دهد درصورتی که شیوه های نوآوری جدید تصویب شوند اما اکثر کسب وکارها این زمان را ندارند تا مشغول معرفی شیوه ها و تکنیکهای جدید، آموزش افراد در چنین شیوه هایی و سپس ادامه حفظ چنین سیستمهایی شوند (Innes et al., 2000)، به ویژه اگر آنها اختیاری باشند. درحالیکه برنامه کار تحقیقات مبتنی بر تمرین شاید نسبت به مطالعات پژوهشی عمل گرا بر شیوه و تمرین بیشار تاثیر گذاشته است. محققان باید توجه کنند تا در "تله مشاوره" نیفتند. در راستای بررسی و تحقیق Quattrone، ما باید آنچه که این نظریه را تشکیل می دهد روشن کنیم قبل از اینکه ما بتوانیم یک همکاری و کمک نظری و معناداری را انجام دهیم. یکی از مهمترین انتقادات Malmi و Granlund این است که این تحقیقات براساس پیشناداتی ساخته شدند که از سایر زمینه ها مانند نظریه های سازمانی و اقتصادی به دست می-آِیند. همانطورکه از نظر سازمانی حسابداری مدیریتی به اندازه کافی رشد نکرده است، تحقیقات زیادی موارد زیر را اعمال می کنند مانند نظریه احتمالی (سازمانی) (Chenhall, 2003; Malmi & Granlund, 2009)، نظریه نهادی (اجتماعی) (مانند Burns & Scapens, 2000; Ma & Tayles, 2010)، نظریه ساختاریابی (Tillmann & Goddard, 2008) و کارهای محققان انتقادی و تفسیری گوناگون، مانند Foucault، Bourdieu، Habermas (سیاسی یا اجتماعی)(مانند Baxter & Chua, 2003; Broadbent & Laughlin, 1997; Goddard, 2005; Modell, 2012)

این مقاله در نشریه ccsenet منتشر شده و ترجمه آن با عنوان حسابداری مدیریتی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Management Accounting Theory Revisited: Seeking to Increase Research Relevance