چکیده

             رهبری پروژه به طور فزاینده ای در زمینه خطرات زیست محیطی رخ می دهد، چه ناشی از یک بیماری همه گیر ویروسی یا یک آب و هوای انسانی در حال تغییر. این نیاز به سازگاری برای تغییر دارد، به ویژه هنگامی که پروژه ها در پیچیدگی رشد می کنند و به عنوان مداخلات در سیستم های گسترده تر دیده می شوند. در این مقاله، ما یک دیدگاه اجتماعی را در نظر می گیریم، کار اخیر را ترکیب می کنیم و یک دستور کار تحقیقاتی جدید را در سه حوزه مرتبط به هم پیشنهاد می کنیم که باید توسط رهبری پروژه مورد توجه قرار گیرد: 1) تغییر فناوری ها، باز کردن ارزش هایی که فناوری ها برای دستیابی به نتایج مطلوب نشان می دهند. 2) پیچیدگی سازمانی، درگیر کردن بازیگران متعدد و پرداختن به پیچیدگی ها و عدم قطعیت های در حال ظهور و 3)، نگرانی های زیست محیطی، رسیدگی به خواسته ها برای پروژه ها برای مداخله مثبت برای ایجاد آینده های پایدار، انعطاف پذیر و عادلانه. سهم ما تئوریزه کردن معنای رهبری اجتماعی شده برای این موضوعات حیاتی است که در مطالعات پروژه ظهور می‌کنند و دستورالعمل‌هایی را برای تحقیقات بیشتر در مورد اشکال مثبت رهبری پروژه در جهانی در حال تغییر تعیین می‌کنیم.

1. مقدمه 

             پروژه ها اشکال آینده نگر سازماندهی هستند (نایتینگل و همکاران، 2011؛ وایت و همکاران، 2022). آنها در دنیای پیچیده سازمانی ما برای دستیابی به اهداف مورد نظر استفاده می شوند. به عنوان مثال، برای مدیریت واکنش و بازیابی در مواجهه با بلایا (چانگ-ریچاردز و همکاران، 2017). برای طراحی و تحویل واکسن (تیفای و همکاران، 2015)؛ پیکربندی مجدد ماهیت مدنیت در روابط اجتماعی (پارتیس-جنیگز، 2017). برای نجات گونه های در معرض خطر (Willemsen et al., 2020)؛ برای مقاوم‌ سازی و نگهداری محیط‌های ساخته شده (تئو و همکاران، 2021)، و همچنین سازگاری حمل ‌و نقل و ارائه زیرساخت‌های جدید (دیویس و همکاران، 2019). پروژه‌ها (و نمونه کارها و برنامه‌های مرتبط) گسترده هستند، با برخی از محققان که «طرح‌نمایی» یا «برنامه‌ریزی» جامعه را توصیف می‌کنند (مانند مایلور و همکاران، 2006؛ جنسن و همکاران، 2016؛ شوپر و اینگاسون، 2019). دستیابی به نتایج مطلوب و مطلوب از طریق پروژه ها مستلزم تصمیم گیری اخلاقی است (Helgadottir, ´ 2008)، به خصوص که جوامع با خطرات زیست محیطی مواجه هستند، چه ناشی از یک بیماری همه گیر ویروسی یا یک آب و هوای در حال تغییر انسانی.

          در زمینه دنیای در حال تغییری که ما در آن زندگی می کنیم، کار بر روی پروژه ها، آینده ممکن، احتمالی و ترجیحی جدیدی را به نمایش می گذارد (Tutton, 2017). با اینها، چالش های جدیدی به وجود می آید. اگرچه بسیاری از تکنیک‌ ها برای مدیریت پروژه ‌های بزرگ ریشه در پروژه ‌های اواسط قرن بیستم دارند (موریس، 2013؛ دیویس، 2017)، سازمان‌ دهی پروژه‌ ها با تبدیل شدن پروژه‌ ها به عنوان مداخلات در حال تحول است (وایت و همکاران، 2019) که نتایج را در زمینه ارائه می‌کنند. زمینه های فناوری، اجتماعی و زیست محیطی گسترده تر. پویایی در چندین سیستم و سطوح منجر به اختلال می شود. رهبری پروژه به طور فزاینده ای نیاز به توجه به سیستم های در حال تغییر فناوری ها، تعدد سهامداران، افزایش پیچیدگی و پویایی سازمانی، همه در چارچوب چالش های پایداری و انعطاف پذیری دارد. بنابراین، ما استدلال می‌کنیم که پروژه‌های معاصر و آینده بیش از کاربرد روش‌های استاندارد پروژه برای کارهای آشنا نیاز دارند. آنها به اشکال جدیدی از رهبری پروژه نیاز دارند که سرمایه اجتماعی را ایجاد می کند که تحول آفرین باشد، دربرگیرنده نحوه برخورد با پیچیدگی و همچنین پایدار باشد. ما از این به عنوان «رهبری اجتماعی» یاد می کنیم. رهبری پروژه‌ها نه تنها با تکمیل پروژه بر اساس بودجه، بر اساس زمان‌بندی و محدوده، بلکه با تعهد به ارزش‌ها و اهداف مبتنی بر گسترده‌تر در پروژه‌ها هماهنگ است (کلگ و همکاران، 2021). این نیاز به سازگاری برای تغییر دارد، به ویژه هنگامی که پروژه ها در پیچیدگی رشد می کنند (کوک دیویس و همکاران، 2007؛ رمینگتون و پولاک، 2008)، که به عنوان مداخله در سیستم های گسترده تر شناخته می شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان جهانی در حال تغییر در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Project leadership: A research agenda for a changing world