چکیده

           تلفن‌های همراه با توجه به راحتی هر سال محبوب‌تر می‌شوند. اما تولید و استفاده از آنها می‌تواند اثرات مختلف زیست محیطی، انرژی و سلامتی داشته باشد. این مطالعه به‌منظور بیان اثرات سوء گوشی‎های تلفن‌همراه و راه‌حل غلبه بر آنها ارائه شده است. که توجه ویژه‌ای به نقش نوآوری‌های فنی دارد. گفته می‌شود که دولت‌ها و صنعت ارتباط از راه دور تلفن‌همراه نیاز به همکاری با یکدیگر برای توسعه مقررات واقع‌بینانه و موثر برای طراحی، ساخت، مصرف انرژی، بازیافت و استفاده مجدد از تلفن‌های همراه برای کاهش و به حداقل رساندن اثرات منفی آن‌ها دارد. 

1. مقدمه 

         تلفن‌های‌همراه تبدیل به بخشی ذاتی از زندگی اغلب مردم شده‌اند، که اتصال آنها را با افراد دیگر در سراسر دنیا فراهم می‌کنند. تلفن‌همراه چندین مزیت دارد، امکان ارتباط با خانواده، دوستان، و کسب‌وکار را هر جا که یک سیگنال غیرقابل مشاهده وجود داشته باشد فراهم می‌کند. علاوه‌براین، تلفن 3G، کاربران را قادر به دسترسی به داده می‌کند؛ گوش دادن به موسیقی. بازی؛ ارسال و دریافت پیام متنی که به عنوان سرویس پیام کوتاه (SMS) شناخته شده است، دسترسی به خدمات پیام چندرسانه‌ای (MMS)، صوتی و تصویری، و همچنین دسترسی به اینترنت از طریق پروتکل کاربردی بی‌سیم (WAP) از کاربردهای تلفن‌همراه است. اگرچه تلفن‌های همراه دارای چندین مزیت هستند، اما معایب قابل توجهی نیز همراه با استفاده از آن وجود دارد. مواد شیمیایی تلفن‌های همراه مانند آرسنیک، لیتیوم، کادمیم، مس، سرب، جیوه و روی، سمی در نظر گرفته شده‌اند. Bereketli و همکارانش (2009)، لینکلن و همکارانش (2007) تلفن‌های همراهی را معرفی کردند که شامل تعداد زیادی از مواد خطرناک، از جمله آنتیموان، آرسنیک، بریلیوم، کادمیوم، مس، سرب، نیکل، روی هستند و این مواد سمی زیستی (PBTS)، با سرطان و ناباروری و اختلالات عصبی و رشدی همراه هستند. هنگامی که تلفن‌های‌همراه دور انداخته می‌شوند، این مواد سمی ممکن است منتشر شوند یا از تجزیه زباله در محل‌های دفن زباله به آب‌های زیرزمینی نفوذ کنند. Savvilotidouet و همکارانش (2014) به تعیین محتوای فلز سمی صفحه نمایش کریستال مایع تمرکز دارند که در تجهیزات مختلف الکترونیکی (WEEE) شامل تلفن‌های موبایل یافت می‌شوند. کانگ و همکارانش (2013) بررسی کردند که باتری‌های لیتیوم ممکن است در آلودگی محیط زیست نقش داته باشند و عوارض جانبی آن بر سلامت انسان قابل اثبات است. پلاستیک‌ها مواد سمی هستند که در گوشی‌های تلفن‌همراه به دنبال سایر مواد مینیاتوری (شکل 1) پیدا می‌شوند. فلزات ساخته شده در خاک، می‌توانند وارد زنجیره غذایی شوند و در غلظت کافی ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد کنند. Bharodiyaand Kayasth (2012) و Lakshmi و Nagan بیان کردند که خطرات بهداشتی اجزاء تولیدی تلفن‌همراه با روح زندگی افراد درگیر هستند. استفاده بیش از حد از تلفن‌همراه می‌تواند به مغز آسیب برساند.

          اشعه ساطع شده از تلفن‌همراه برای پرده گوش مضر است. علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی (WHO، 2013) گفته است که قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی (RF) ساطع شده از تلفن‌های همراه به‌طورکلی 1000 برابر بیشتر از فرکانس ساطع شده از ایستگاه‌های پایه است و اشاره کرد که تحقیقات تقریبا اثرات انحصاری تلفن‌همراه، مانند تداخل الکترومغناطیسی، تصادفات ترافیکی جاده‌ای، سرطان و دیگر اثرات مرتبط با سلامت را ثابت کرده‌اند. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تولید تلفن همراه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Environmental and health aspects of mobile phone production and use: Suggestions for innovation and policy