چکیده

     فرایند تولید آهن جایگزین با  روش کوره بلند در حال رقابت است. کوره بلند که مهمترین تولید کننده فلز به روش حرارتی است در طول سال ها دارای عملکرد بهتری شده است و بهتر خواهد شد.نتیجتا جایگزینی کوره بلند کار سختی است. نرخ موفقیت تولید روش آهن جایگزین کاهش یافته و محدود به کارهای حاشیه ای شده است. چرا ما باید به کار دراین حوزه ادامه دهیم؟ به دلیل آن که محرک ها برای توسعه پروسه های جایگزین بسیار قوی هستند. برای مثال کمبود کک یک محرک برای توسعه برپایه زغال سنگ در اروپا در دوره زمانی 1990-1980 بوده است. بعضی از توسعه های جدید با کارهایی که دراین دوره انجام شد تکامل یافتند.درخلال سال 2000 موضوع تغییرات آب و هوایی نیروی محرکه دیگری برای توسعه شده است . همچنین بالاترین سطح قیمت کانه آهن در آخرین دهه (قرن19) می تواند موج جدیدی از توسعه تولید آهن را تهییج کند . فرایند تولید آهن جایگزین HIsarna ، یک مثال از توسعه ای است که با نیروهای محرک بالا ایجاد شده است . این فرایند پتانسیل این را دارد که آزاد سازی گاز  CO2 را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. همچنین می تواند به طور اقتصادی تری ارزش مواد خام مانند زغال های بی کک یا کانه های آهن که رنج کیفیت خوبی برای استفاده در تولید آهن به روش کوره بلند ندارند ، را افزایش می دهد. بنابراین فرایند سود اقتصادی به همراه سود محیط زیستی به ما پیشنهاد می دهد.

1-مقدمه :

      تولید آهن جایگزین نامی است برای راههای تولید آهن غیر از کوره بلند . فرایندهای تولیدآهن جایگزین شامل فرایند هایی می شود که درآن ها زغال سنگ و همچنین گاز طبیعی استفاده می شود و یک محصول جامد تولید می کنند (HBI/DRI) وهمچنین شامل فرایند هایی می شود که آهن مایع تولید می کنند . برای تقسیم بندی  این فرایندها در یک گروه کوچک تر نوع تولید آهن کوره/ راکتور می تواند به عنوان یک ملاک قرار گیرد . جدول (1) این تقسیم بندی ها را نشان می دهد. ملاک های دیگر ، احیاگری و تولید هستند. 

       همان گونه که از نام این فرایند برمی آید گداختگی در فرایندها رخ می دهد و یک محصول مایع تولید می شود . خصوصیت دیگر این است که این فرایند ها از زغال سنگ واحیاگر استفاده می کنند نه کک و گاز . فرایند هایی که در جدول (1) آمده است می توانند به عنوان فرایندهای احیای داغ درنظرگرفته شوندکه برخی از آنها عبارتند از:Corex،Finex Tecnored ، فولاد سازی مستقیم AISI، DIOS، Romelt، Ausiron، HIsmelt و HIsarna  . 

       در حال حاضر 5 مورد  از این 10تکنولوژی متوقف شده اند ، 3 مورد از آن ها در مرحله پایلوت قرار دارند و 2 مورد دیگر به حالت صنعتی درآمده اند، اما فقط یک فرایند یعنی Corex با کاربردهای صنعتی مختلفی تجاری سازی شده است. 

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تولید آهن در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Developments in Alternative Ironmaking