چکیده

      پس از طرح های اخیر از کمیسیون EC و وزیران انگلستان برای تاکید سیاسی بر توسعه یکپارچه روستایی، این مقاله با ملاحظه برخی از عناصر کلیدی در یک الگوی توسعه درون زای روستایی، از جمله نقش مشارکت ها، مشارکت اجتماعی، حرکت و  ظرفیت سازی آغاز می شود. این مقاله بر چهار پرسش کلیدی تمرکز می کند که استدلال ما اینست که این چهار عنصر, محور تلاش ها   برای عملیاتی کردن توسعه یکپارچه روستایی هستند که ما بر روی شیوه های اخیر در اسکاتلند و ایرلند شمالی تمرکز می نماییم. آن عناصر عبارتند از: مشروعیت مشارکت های توسعه روستایی و اداره امور محلی؛ اهداف و فرآیندهای توسعه روستایی، زمان اختصاص داده شده برای پیش-توسعه و بیان برنامه های توسعه روستایی یکپارچه با برنامه های دیگر. در نهایت، برخی از نتیجه گیری ها برای سیاست و شیوه توسعه روستایی آینده اروپا و ملی را ارائه می دهیم.

مقدمه

      در اتحادیه اروپا و بریتانیا, یک گفتمان سیاسی پدید آمده است که یک تغییر اساسی در سیاست های حمایت از یک رویکرد بخش (کشاورزی) را در نظر می گیرد که قلمرو-محور (روستایی) است و بر توسعه ظرفیت مناطق روستایی برای حمایت خود از طریق ظرفیت سازی، طرح های مبتنی بر جامعه و مشارکت تاکید می کند. این تاکید بر فعالسازی و توانمند سازی مردم روستایی به گرفتن کنترل سرنوشت خود از طریق توسعه یکپارچه روستایی پایین به بالا مدیون سنتهای قبلی توسعه جامعه است، اما هنوز مشخص نیست که این عمل در حال حاضر به خوبی از نظر تجربی و یا به لحاظ نظری پایه گذاری شده است یا خیر.

       در این مقاله ما روی چهار پرسش کلیدی تمرکز می نماییم که از نظر ما, محوریت تلاش ها برای عملیاتی کردن توسعه روستایی یکپارچه (IRD) هستند: مشروعیت مشارکت توسعه روستایی و اداره امور محلی؛ اهداف و فرآیندهای توسعه روستایی؛ زمان اختصاص داده شده برای قبل از توسعه؛ و بیان برنامه های IRD با برنامه های دیگر. سرانجام برخی از نتیجه گیری ها برای شیوه و سیاست توسعه روستایی ملی و اروپایی را پیشنهاد می دهیم.

- این مقاله در نشریه Oxford منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  توسعه روستایی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Rural development in practice: issues arising in Scotland and Northern Ireland