خلاصه

          در این مقاله به تجزیه و تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت که آیا تعدیلات حسابرسی از نظر سیستماتیک  با ریسک‌های کنترل و ذاتی متفاوت است یا خیر. تجزیه و تحلیل این مقاله بر اساس داده‌های مالکیت یک نمونه جدید بزرگ از تعدیلات حسابرسی یافت‌شده در حسابرسی‌ صورت‌های مالی توسط شرکت حسابرسی چهار بزرگ   در آلمان است. ما محدوده مطالعات پیشین را با ترکیب برنامه‌ریزی اهمیت مختص مشتری در طرح خود گسترش دادیم و این موضوع ما را قادر ساخت تا مقدار نسبی تعدیلات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که تعدیلات حسابرسی از نظر سیستماتیکی متفاوت است و این موضوع توسط مدل ریسک حسابرسی مطرح شده است. به طور خاص، صداقت و صلاحیت مدیریت مشتری، موقعیت اقتصادی، قدرت کنترل سطح واحد تجاری و سیستم کنترل داخلی با تعداد و مقدار نسبی تعدیلات حسابرسی در ارتباط است. نتایج همچنین پیشنهاد می‌دهند که عوامل ریسک کنترل و ریسک ذاتی به‌شدت با تعدیلات تاثیرگذار بر سود در ارتباط هستند.

مقدمه

          در این مقاله به تجزیه و تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت که آیا تعدیلات حسابرسی از نظر سیستماتیک   با ریسک‌های کنترل و ذاتی متفاوت است یا خیر، زیرا مدل ریسک حسابرسی (ARM) این رابطه را ارائه کرده است، تجزیه و تحلیل ما بر اعتبار تجربی ARM تکیه دارد. تجزیه و تحلیل ما بر اساس داده‌های مالکیت یک نمونه جدید بزرگ از تعدیلات حسابرسی شناسایی شده (n= 1 148) در صورت‌های مالی حسابرسی شرکت 4 بزرگ آلمانی بوده است که شامل 255 مشتری بوده است. نمونه شامل داده‌هایی در مورد تعدیل‌های حسابرسی شخصی مانند اندازه و تاثیر بر سود مشتری بوده است و همچنین ویژگی‌های مختلفی از مشارکت‌‌های حسابرسی که مرتبط با تعدیلات بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عوامل ریسک کنترل و ریسک ذاتی، اندازه مشتری، ورودی حسابرسی و آستانه اهمیتی که توسط حسابرس برای مشارکت خاص تعیین شده است، اشاره کرد. حسابرسی مطابق با استانداردهای بین‌المللی حسابرسی (ISA) توسط شرکت حسابرسی 4 بزرگ انجام شده است. نتایج ما باید قابل تعمیم به حوزه‌های غیراروپایی، از جمله ایالات متحده امریکا باشد؛ زیرا از شرکت 4 بزرگ انتظار می‌رود که رویکرد حسابرسی یکنواختی را در سطح جهانی اعمال کند و همچنین زیرا ISA مرتبط با تجزیه و تحلیل ما مشابه با استانداردهای موسسه امریکایی خبره‌های حسابداران عمومی (AICPA)  است.

          آرشیو‌های موجود در پیشینه تحقیق مبتنی بر داده عمدتا اکتشافی است یا به طور یکنواخت به تجزیه و تحلیل اثر عوامل ریسک فردی بر تعدیلات حسابرسی پرداختند. تنها سه مطالعه (جانسن 1987 ، وایس و کروتزفلدت1961، 1995 ) بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در دهه 1980 بوده است که نتایج حاصل از یک طراحی تحقیقاتی چندمتغیره را گزارش می‌دهند. سهم مقاله ما در پیشینه تحقیق این حوزه از دو جهت است. نخست، تحقیق ما مکملی بر تحقیقات پیشین است و تجزیه و تحلیل چندمتغیره پیش از این را با استفاده از داده‌های جدیدی که به طور عمومی در دسترس نیستند گسترش می‌دهد. دوم طراحی تحقیق ما دارای دو تفاوت مهم از تحقیقات قبلی است. ما اهمیت برنامه‌ریزی خاص مشتری را در طرح تحقیق خود گنجانده‌ایم که این موضوع ما را قادر می‌سازد تا به محاسبه مقدار نسبی تعدیلات حسابرسی بپردازیم. دو تحقیق پیشینی که تجزیه و تحلیل میزان تعدیلات پرداخته‌اند (جانسن 1987، وایس و کروتزفلدت1991) از درآمدهای اولیه یا کل دارایی‌ها به عنوان جایگزینی برای اهمیت استفاده کردند و از خود اهمیت داشتن استفاده نکردند. علاوه بر این، ما زیرمجموعه‌های مختلی از تعدیلات حسابرسی را تجزیه و تحلیل کردیم و تعدیلاتی که بر روی سود یا زیان تاثیرگذار هستند را مشخص کرده‌ایم یعنی عواملی که سبب افزایش سود یا زیان می‌شوند و عواملی که سبب کاهش سود یا ضرر می‌شوند را به همراه تعداد تعدیلات مشخص کرده‌ایم.

این مقاله در نشریه AAAJournals منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تعدیلات حسابرسی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Misstatements in Financial Statements: The Relationship between Inherent and Control Risk Factors and Audit Adjustments