چکیده

     هدف- هدف از این مقاله، تجمع اطلاعات ترجیح مختلف در فرآیند تصمیم گیری گروهی است، مانند مرتبه ترجیح بازه، مقدار مطلوبیت بازه، ماتریس مقایسه متقابل عدد بازه و ماتریس مقایسه مکمل عدد بازه.

طراحی/ روش شناسی/رویکرد- ابتدا، تعاریف سازگاری از این چهار نوع اطلاعات ترجیح نامعین تعریف می شوند. سپس، خطاهای بالا و پایین برای حل مورد تصمیم گیری ناسازگار عرضه میشوند. پیرو ان، مدل وزنی برای هر ترجیح نامعین به ترتیب پیشنهاد می شود.

یافته ها- روش تجمع مبتنی بر خطاهای مینیمم انحراف گروهی به منظور دستیابی به بیشترین عقاید سازگار پیشنهاد می شود. به علاوه، سطح قضاوت سازگاری و گستره سازگاری برای نتیجه تجمع تعریف میشود.

معانی/محدودیت های تحقیقات- مقیاس محاسبه بزرگ است، اگر بسیاری از تصمیم گیرندگان، فرآیند تصمیم گیری گروهی را مد نظر داشته باشند.

معانی عملی- یک رویکرد بسیار مفید برای تجمع برای ترجیحات مختلف در مورد تصمیم گیری گروهی

مقدار/منشا-  به علت تفاوت ها در ساختار آگاهی، سطح قضاوت و ترجیح فردی، تصمیم گیرندگان ترجیحات قضاوت خود را توسط فرآیندهای تصمیم گیری ساختاریافته متفاوت بیان می کنند. به علت پیچیدگی و مبهم بودن مسائل تصمیم گیری و فازی بودن تفکر انسان، ترسیم مسائل پیچیده در سبک ترجیح معین غیرواقع گرایانه است. برای ساختارهای ترجیح تصمیم گیری، رویکردهای تجمع تصمیم گیری گروهی شامل تجمع روی همان نوع ساختار و انواع مختلف ساختارهای ترجیح می شود. مطالعه در مورد تجمع از یک نوع ساختار ترجیح توجه زیادی را به خود معطوف نموده است، اما مطالعه در مورد تجمع انواع مختلف ساختارهای ترجیح غیرمبهم هنوز یک حوزه جدید است.

1. مقدمه

     در تصمیم گیری گروهی، ساختارهای اطلاعات ترجیح مختلف برای ماتریس مقایسه، مقدار مطلوبیت و مرتبه ترجیح احتمالاً به علت تفاوت تصمیم گیری در ساختارهای آگاهی، ترجیح فردی و سطح قضاوت تصمیم گیرندگان اتخاذ می شوند. در این مورد، رویکرد تجمع در مورد چگونگی تجمع ترجیحات مختلف ساختار از تصمیم گیرنده تک به ترجیح گروهی باید مطالعه شود (Yao and Yue, 2006; Hu et al., 2005; Zhang et al., 2004). مطابق با ساختار ترجیح، رویکردهای (Yao and Yue, 2006; Hu et al., 2005; Zhang et al., 2004). به همان رویکرد تجمع ساختار و رویکرد متفاوت تجمع ساختار تقسیم می شوند. همان روش تجمع ساختار ترجیح از قبل در بسیاری از نتایج تحقیقات به دست امده است (Ray and Triantaphyllou, 1998; Beynon et al., 2000), در حالیکه تحقیقات تجمع ساختار ترجیح متفاوت هنوز یک موضوع جدید است Delgado et al., 1998; Xiao et al., 2001). (Chiclana and Herrera, 1998;) به علت پیچیدگی و مبهم بودن مسئله تصمیم گیری و فازی بودن تفکر اسان، استفاده از اطلاعات مختلف ترجیح برای ترسیم سوال پیچیده، واقع گرایانه نیست. در حقیقت، عدم قطعیت مطلق است در حالیکه قطعیت نسبی است. نوشته ها (Yager 2004) پیشرفت در حوزه تصمیم گیری عدم قطعیت را خلاصه نموده اند که تنها به اطلاعات ترجیح تک محدود می شود. بر اساس چهار نوع ترجیح نامعین، رویکرد تجمع هدایت می شود و سطح سازگاری این گروه تعریف می شود.

2. نتایج عمده

2.1 مفاهیم اساسی

     تعریف 1. مبتنی بر مجموعه جایگزین X، تصمیم گیرنده، ماتریس مقایسه متقابل عدد بازه را برای بیان ترجیح خود اتخاذ می کند (Xiao et al 2001)

-این مقاله در نشریه امرالد منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تصمیم گیری گروهی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Research on four kinds of uncertain preference information aggregation approach in group decision making