چکیده

           تشخیص نفوذ شبکه فرآیند شناسایی فعالیت مخرب در یک شبکه با تحلیل رفتار ترافیک شبکه است. تکنیک های داده کاوی به طور گسترده ای در سیستم تشخیص نفوذ  (IDS) برای تشخیص ناهنجاری ها استفاده می شود. کاهش ابعاد نقش حیاتی در IDS بازی می کند، زیرا شناسایی ناهنجاری ها از ویژگی ترافیک شبکه با ابعاد بزرگ، فرایندی زمان بر است. انتخاب مشخصه بر سرعت تحلیل و کار پیشنهادی، استفاده از فیلتر و روش مبتنی بر پوشش با استفاده از الگوریتم firefly در انتخاب ویژگی تاثیر می گذارد. ویژگی های حاصل از آن به طبقه بندی C4.5 و شبکه های بیزین  (BN) با مجموعه داده KDD CUP 99 منتهی می شود. نتایج تجربی نشان می دهد که 10 ویژگی برای تشخیص نفوذ، نشان دهنده کفایت دقت بهبود یافته است. کار پیشنهادی با کارهای موجود نشان داده شده است که نشان دهنده پیشرفت قابل ملاحظه ای است.

1. مقدمه

           سیستم تشخیص نفوذ  (IDS) یکی از اجزای مهم سیستم های اطلاعات امن است. مزاحمان ومخلان  در شبکه در حال تلاش برای دسترسی به منابع غیر مجاز در شبکه هستند. این امر برای نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت های کاربر و رفتار سیستم بسیار مورد نیاز است. به سادگی با اصلاح پیکربندی پارامترهای سیستم، رفتار سیستم می تواند بی وقفه باشد. از این رو سیستم باید از ویژگی های نظارت دوره ای و الگوهای رفتاری آن برای فعالیت های عادی و غیر طبیعی ارائه شود. دو نوع IDS [13] وجود دارد که مبتنی بر استقرار در زمان واقعی و مکانیزم تشخیص است. IDS مبتنی بر استقرار به IDS مبتنی بر میزبان  (HIDS) و IDS مبتنی بر شبکه  (NIDS) طبقه بندی شده است. HIDS فعالیت های داخلی یک سیستم محاسباتی را نظارت می کند. NIDS به طور پویا log های ترافیک شبکه را در زمان واقعی برای شناسایی نفوذهای بالقوه در یک شبکه با استفاده از الگوریتم های تشخیص مناسب کنترل می کند. IDS بر اساس مکانیزم تشخیص به تشخیص سوء استفاده، تشخیص غیرمتعارف و IDS ترکیبی طبقه بندی شده است. تشخیص سو مصرف از مجموعه قوانین و یا امضاهای از پیش تعیین شده برای شناسایی حملات شناخته شده استفاده می شود. تشخیص ناهنجاری یک پروفایل فعالیت نرمال، برای تشخیص حملات ناشناخته با چک کردن این موضوع می باشد که آیا وضعیت سیستم پروفایل از فعالیت نرمال تثبیت شده تغییر می کند یا خیر. هیبرید IDS حملات شناخته شده وناشناخته را تشخیص می دهد. امروزه انواع IDS از تکنیک های داده کاوی برای تشخیص نفوذ استفاده می کنند. اکثر NIDS های موجود، با استفاده از تمام ویژگی های ساخته شده از ترافیک شبکه، حملات را شناسایی می کنند. اما برای تشخیص حملات، تمام خصوصیات لازم نیست. کاهش تعداد خواص یا ویژگی ها می تواند زمان تشخیص را کاهش دهد و میزان تشخیص را نیز افزایش می دهد. در این کار، ما روشی مبتنی بر فیلتر و پوشش را برای انتخاب ویژگی های مناسب برای تشخیص نفوذ شبکه ترکیب کردیم. انگیزه کار کاهش تعداد ویژگی ها با عملکرد بهبود یافته برای نرخ تشخیص غیر ترکیبی است. کار پیشنهادی بر روی NIDS تمرکز دارد. اگر چه تکنیک های مختلف در مکتوبات برای NIDS در مورد انتخاب ویژگی ها، طبقه بندی ها وجود دارد، روش پیشنهادی بر روی رویکرد اکتشافی موسوم به تکنیک firefly برای انتخاب ویژگی و C۴ ۵ در مقایسه با طبقه بندی کننده شبکه بیزین متمرکز می باشد.

         باقی مانده این مقاله به شرح زیر است. بخش دوم، کار مرتبط در مکتوبات را مشخص می کند. شرح مجموعه داده ها در بخش سوم ارائه شده و بخش چهارم ارائه کار پیشنهاد شده برای تشخیص نفوذ است. نتایج و بحث ها در بخش V و به دنبال آن اظهارات نهایی در بخش VI صورت می گیرد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تشخیص نفوذ شبکه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Firefly algorithm based feature selection for network intrusion detection