چکیده

           از آنجا که فن‌آوری اندازه‌گیری سه بعدی به‌طورگسترده در صنایع تولیدی تشخیص لبه در یک تصویر عمق استفاده شده‌اند بنابراین نقش مهمی در برنامه‌های کاربردی بینایی کامپیوتر دارند. در این مقاله، یک فرآیند تشخیص لبه در یک تصویر عمق براساس عملیات هموار کردن و مورفولوژیکی پیشنهاد شده است. در این روش از اصل فیلتر میانه، که دارای یکی از ویژگی‌های مشهور برای حفظ خواص لبه است استفاده کرده‌ایم. تشخیص لبه براساس اصل تشخیص لبه canny انجام شده است و با عملیات مورفولوژیکی به سرانجام رسیده است، که به‌عنوان ترکیبی از erosion و dilation نشان داده شده است. سپس، نتایج حاصل را با برخی از روش‌های موجود مقایسه کرده و نشان دادیم که این روش نتایج بهتری تولید می‌کند. اما، این روش در برنامه‌های کاربردی چند فریمی با نرخ فریم موثر کار می‌کند. بنابراین این روش به تشخیص عمق لبه در تصاویر و ترویج برنامه‌های کاربردی در تشخیص عمق تصاویر مانند تشخیص شی، تقسیم‌بندی جسم و غیره کمک خواهد کرد.

1. معرفی 

           همان‌گونه که عمق لبه نشان‌دهنده‌ی خطوط شی است [1،2]، تشخیص مناسب لبه نیز نقش مهمی در مسائل مختلف بینایی‌ کامپیوتر ارائه می‌کند. نگاشت لبه حاوی بخشی از اطلاعات هندسی از صحنه‌های طبیعی؛ به‌خصوص در مورد عمق تصاویر است، ناپیوستگی‌های عمق موجب می‍‌شود اشیاء پیش‌زمینه از پس‌زمینه جدا شود و برای کارهای پردازش تصویر مختلف از جمله تقسیم‌بندی و یا حذف نویز استفاده شود [3]. حتی اگر پیشرفت سریعی در زمینه طبقه‌بندی تصویر وجود داشته باشد [4-6] تشخیص جسم هنوز هم به عنوان یک موضوع تحقیقاتی فعال است. 

            فن‌آوری اندازه‌گیری سه بعدی به‌طورکلی براساس محاسبه اطلاعات عمق اشیاء موجود در صحنه است. برخی مطالعات در زمینه فن‌آوری‌های اندازه‌گیری سه بعدی وجود دارد، که در آن محققان در حال تلاش برای به دست آوردن اطلاعات در مورد عمق اشیاء موجود در یک صحنه با استفاده از دوربین‌های استریو هستند [7-9]. با این حال، این روش محدود است، زیرا دوربین‌های استریو قادر به عمل در صحنه‌های حاوی بافت فراوان هستند. برخی افراد از لیزر سه بعدی استفاده کردند [10،11] و موفق به تولید اطلاعات عمق دقیق شدند. اما آنها نمی‌توانند از این دستگاه برای برنامه‌های کاربردی زمان واقعی با توجه به دستگاه‌های گران قیمت استفاده کنند. حتی برخی از روش‌های مبتنی بر الگو [12-15] برای تولید یک نگاشت عمق استفاده شدند اما این روش با توجه به دوربین‌های دیجیتال و موقعیت شی محدودیت‌هایی داشت. بنا به رشد سریع دسترسی به سنسور ارزان RGB-D مانند نخستین حسگر اپل، کینکت مایکروسافت، حسگر واقعی اینتل و غیره، پیشرفت‌های بسیاری برای وظایفی نظیر مدل‌سازی سه بعدی[16]، تقسیم‌بندی [17] و برآورد طرح اتفاق افتاده است [18،19]. اگرچه این سنسورها برای رسیدن به نگاشت عمق به ما کمک می‌کنند اما تعداد کمی از روش‌ها برای تجزیه‌وتحلیل این روش در تشخیص لبه استفاده شده است. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تشخیص عمق لبه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Depth edge detection by image-based smoothing and morphological operations