چکیده

        ترانسفورماتور قدرت یکی از مهم ترین و گران قیمت ترین تجهیزات در سیستم های قدرت الکتریکی است. به طور غیرمعمول، صدمه به شبکه و ادوات بهره برداری الکتریکی بسیار مهم است. در دهه های گذشته، بسیاری از ابزارهای محاسباتی برای نظارت بر سلامت چنین تجهیزات مهمی توسعه یافته اند. طبقه بندی خطاهای اولیه در ترانسفورماتورهای قدرت از طریق تجزیه و تحلیل گاز حل شده (DGA) به عنوان مثال، یک تکنیک بسیار شناخته شده برای این منظور است. در این مقاله یک سیستم هوشمند مبتنی بر سیستم های شناسایی برای تشخیص خطا در ترانسفورماتورهای قدرت ارائه می کنیم. سیستم پیشنهادی هر دو مکانیسم تکاملی و ارتباطی را در یک مدل ترکیبی استفاده می کند که یک ابزار ضروری در توسعه فن آوری نگهداری است تا برای زمانی که خطایی اتفاق بیفتد، برنامه ریزی شود و باعث جلوگیری یا کاهش نگهداری واکنشی گردد. روش پیشنهادی در پایگاه داده های واقعی منتج از آزمایش های کروماتوگرافی ترانسفورماتورهای قدرت موجود در متون علمی به کار گرفته شده است. نتایج به دست آمده کاملا تشریح می شود که نشان دهنده قابلیت پیاده سازی و اعتبار روش جدید است. سیستم پیشنهادی می تواند با ارایه یک راهکار ارزان قیمت و بسیار انعطاف پذیر برای شناسایی خطا  به برنامه ریزی تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور کمک کند. 

1. مقدمه

        ترانسفورماتور قدرت، از عناصر کلیدی برای سیستم های الکتریکی می باشد. هنگامی که این تجهیزات از کار بیفتند، مشترکین خانگی، صنایع و بیمارستان ها، به عنوان چند نمونه به نوعی دچار مشکل می شوند. علاوه بر این، یک وقفه ناخواسته در تامین برق می تواند جریمه سنگینی به شبکه قدرت وارد کند. از این رو، ابزارها برای تشخیص، ردیابی و شناسایی  خطا مورد نیاز است. در زمینه ترانسفورماتورهای قدرت، مطالعات متعدد در زمینه های حفاظت، نظارت و تشخیص قابل توجه است، به عنوان مثال[1-5] را ببینید.

        برای سال ها برنامه های نگهداری پیشگیرانه در ترانسفورماتورهای قدرت شامل بازرسی، آزمایش ها و اقدامات در فواصل زمانی دوره ای بود که معمولا توسط سازندگان پیشنهاد می شد یا از طریق تجربه عملی تعیین می شد. همچنین با استفاده از آزمون های روتین و روش های معمول مانند: اندازه گیری تلفات دی الکتریک، مقاومت عایق و مقاومت سیم پیچ؛ تجزیه و تحلیل شیمیایی فیزیکی و کروماتوگرافی نفت؛ کنترل دستی یا اتوماتیک دما [6]. چنین تحلیلی به اپراتورها اجازه می دهد تا تایید کنند که آیا یک ترانسفورماتور داده شده به طور معمول عمل می-کند یا اینکه شواهدی مبنی بر خطای حرارتی و یا الکتریکی (به عنوان مثال) وجود دارد. این نوع خطاها به علل عوامل طبیعی، اعمال زیست محیطی و اضافه بار بوجود می آیند. نمونه کار مرجع در این زمینه در [6-8] یافت می شود. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ترانسفورماتورهای قدرت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A cognitive system for fault prognosis in power transformers