چکیده

      جداول زمانی راه‌آهن برای انجام عملیات قوی و انعطاف‌پذیر و با تأخیر کم توسعه‌یافته‌اند. به هر حال، تغییرات برنامه‌های روزانه موجب رخداد اختلالاتی در جداول زمانی می‌گردد و برنامه‌ریزان، تلاش می‌کنند تا جداول زمانی را تا حد امکان، شدنی نگه داشته و از انتشار تأخیر  جلوگیری کنند. هدف روش‌های زمان‌بندی مجدد، به‌روز کردن جداول زمانی در حالت آفلاین و به بهترین شکل ممکن می‌باشد. ما مروری را بر روی روش‌های اخیر در زمینه مسائل زمان‌بندی مجدد ترافیک راه‌آهن به صورت آنلاین انجام داده‌ایم که بر جنبه‌های پویا و تصادفی (یا حداقل نه کاملاً قطعی) دلالت دارند. در حقیقت، اگر چه زمان‌بندی ایستای آنلاین، منجر به درجه بالایی از انتشار تأخیر می‌گردد، اما هنوز با توجه به طبیعت احتمالی مشکلات حاصل از مسائل زمان‌بندی مجدد و توانایی آن در محاسبه عدم قطعیت در برنامه‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت چالش‌های مطرح برای تحقیقات آتی بیان می‌گردند.

1. مقدمه

       تهیه خدمات به موقع و قابل‌اعتماد، هدف اصلی صنایع ریلی به منظور حفظ و بهبود مزیت رقابتی در این صنعت است که به سرعت در حال رشد است. جداول زمانی قطارها به عنوان برنامه‌های تاکتیکی، برنامه‌ریزی‌شده و سالانه یا در هر فصل (آفلاین) به‌روز می‌شوند تا مسیرها و زمان‌بندی قطارها را تعیین کنند. در عملیات روزانه قطارها، منابع مختلفی از آشفتگی وجود دارد که ممکن است همانند حوادث مختلف تصادف و غیره بر روی زمان‌های حرکت قطارها تأثیر گذارد و موجب تأخیر اولیه در برنامه زمانی قطارها باشند. به دلیل وابستگی متقابل بین قطارها، تأخیر اولیه می‌تواند انتشاریافته و موجب تأخیر در سایر قطارها بر روی شبکه حرکت قطارها گردد.

        غالباً انتظار می رود که یک جدول زمانی باید قادر به تحمل اختلالات جزئی در زمان واقعی باشد: این مورد اعتبار و صحت نامیده می‌شود که به اختلالات ایجادشده در شبکه ترافیک راه‌آهن حساس است (مانند برخی از بخش‌های جدول زمانی که تحت تأثیر توزیع انتشار تأخیر قرار می‌گیرند) ([24] را ببینید). مطالعات بسیاری برای ساختن جداول زمانی قوی  انجام‌شده‌اند. به طور مثال، Carey [10]، Carey and Kwiecinski [11]، Goverde [34]، Khan and Zhou [49] و Vromans et al. [75]. به هر حال، هیچ برنامه آفلاینی نمی‌تواند به حد کافی در برابر آشفتگی و بی‌برنامگی‌های ایجادشده قوی باشد (مثل اختلالات عمده‌ای که موجب انسداد یک راه می‌گردند) و بهره‌وری ترافیک راه‌آهن را به خطر نیندازد (Kauppi et al. [47]، Zaroliagis et al. [82]). روش‌های مدیریت ترافیک آنلاین، برنامه‌هایی را برای تغییر وضعیت ترافیک در شرایط رخداد ترافیک و یا خرابی و انتشار تأخیر دارند.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ترافیک راه آهن در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A Review of Online Dynamic Models and Algorithms for Railway Traffic Management