چکیده

           کسری بودجه یا مشکلات جریان نقدینگی مالکان اغلب برای تاخیرات ساخت وساز و افزایش های هزینه ساخت وساز مقصر شناخته می شوند که ممکن است ناشی از این تاخیرها باشد. اگرچه بسیاری از مطالعات در مورد تخصیص منابع، مدیریت جریان نقدی و تخصیص بودجه در مجموعه پروژه های ساختمانی از منظر پیمانکاران متمرکز شده اند، مطالعات اندکی برای بررسی تخصیص بودجه به عنوان منبع اصلی پروژه های ساخت و ساز انجام شدهاست. این مقاله، یک مدل شبیه سازی مبتنی بر عامل را که برای شبیه سازی تخصیص بودجه و تأثیر آن بر پیشرفت پروژه ها در نمونه کارهائی از پروژه های ساختمانی مالک، ارائه می کند. علاوه بر شبیه سازی سناریوهای تخصیص بودجه و پیش بینی وضعیت آینده پروژه ها در سهام، می تواند راه های کارآمد برای مدیریت بودجه محدود را براساس ترجیحات تعریف شده نشان دهد. این مدل هزینه های افزایش در طول دوره ساخت و افزایش درآمد پس از اتمام را در نظر می گیرد. از مفهوم برنامه به دست آمده  (ES) برای شبیه سازی پیشرفت پروژه ها استفاده می کند و در صورتی که مازاد بودجه وجود داشته باشد، احتمال افزایش پیشرفت را در نظر می گیرد. مدل شبیه سازی پیشنهادی، با کمک به سازمان ها بهینه سازی سناریوهای تخصیص بودجه و ایجاد یک سناریوی کارآمد که می تواند منجر به پروژه های پیشگیرانه تر، کاهش هزینه های ساخت و ساز، و تأخیر ساخت و ساز کمتری شود، کمک می کند. این مدل با استفاده از داده های گذشته سهام از پروژه های حمل و نقل معتبر و چهار سناریو بهینه سازی برای بررسی یک سناریو تخصیص بودجه مناسب مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که مدل می تواند راه حل های بهینه سازی امکان پذیر برای مدیریت پروژه های با بودجه محدود را شناسایی کند. 

مقدمه

           تاخیر پروژه بر پروژه های ساختمانی در سراسر جهان تأثیر می گذارد و اغلب به افزایش هزینه ها منجر می شود. دلایل متعددی برای تاخیر پروژه، اضافه شدن هزینه ها و مشکلات کیفیت وجود دارد، اما عوامل مرتبط با مالکیت اغلب به عنوان علت مشکلات، به ویژه در پروژه های تأمین مالی دولتی، شناخته شده است (Larsen et al.، 2015). Kazaz و همکاران (2012) دریافتند که عوامل مبتنی بر مالکیت، اغلب به علت تاخیر در پروژه در 16 کشور و نتایج مطالعات بسیاری (مانند Aibinu و Odeyinka 2006؛ الخراشی و Skitmore 2009؛ Assaf and Al-Hejji 2006؛ عبدالرازک و همکاران، 2008؛ Frimpong و همکاران، 2003؛ Kazaz و همکاران، 2012؛ Le-Hoai و همکاران، 2008؛ Mahamid و همکاران، 2012، Marzouk و El-Rasas 2014؛ Sambasivan و به زودی 2007؛  (Shehu et al 2014) نشان می دهد که مشکلات مالی یکی از مهم ترین دلایل تأخیر و افزایش هزینه در بسیاری از کشورها است.  به عنوان مثال، آژانس بین المللی انرژی (2009) گزارش داد که حدود 60 پروژه نفت بالا و پایین دست تا 18 ماه در بیش از 25 کشور، از جمله ایالات متحده، کانادا، انگلیس، نروژ، روسیه، و چین در نتیجه بحران مالی 2008-2009 به تاخیر و تعویق افتاد. پس از افت شدید قیمت های نفتی اخیر، تعدادی از پروژه های ساخت و ساز به تعویق افتاده است (CBC News 2015؛ Wood Mackenzie 2016). همانطور که این مطالعات نشان می دهد، مالکان می توانند برخی از پروژه ها را لغو کنند، برخی از پروژه ها را به تعویق بیاندازند، یا برخی دیگر را به منظور کاهش هزینه ها به دلیل محدودیت های بودجه، کاهش دهند.

            محققان فرآیند انتخاب پروژه ها برای سهام را برای بیش از ۴۰ سال بررسی کرده اند (Iamratanakul و همکاران ۲۰۰۸)و یک بدنه گسترده مکتوبات در مورد انتخاب سهام پروژه وجود دارد. (مانند گابریل و همکاران 2006، لیو و وانگ 2011، Shakhsi -Niaei et al. 2015؛ Tavana et al. 2015). بسیاری از مطالعات (به عنوان مثال Lee و همکاران، 2003؛ Kao و همکاران، 2006؛ Araúzo و همکاران، 2009؛ Taghaddos و همکاران، 2012، 2014؛ Besikci و همکاران 2015) برای بررسی چگونگی مدیریت صحیح تجهیزات و منابع انسانی در یک پروژه و یا در یک سهام از پروژه ها و برخی مطالعات انجام شده است (به عنوان مثال، ناون 1996؛ لیو و وانگ 2010؛ Kishore و همکاران 2011؛ Gajpal و Elazouni 2015) بر شناسایی چگونگی مدیریت جریان وجوه نقد در یک پروژه یا سهام از پروژه ها به منظور کاهش تعداد و تاثیر مشکلات جریان نقدینگی تمرکز کرده است. با این حال تحقیقات کافی برای بررسی اینکه چگونه صاحبان، به عنوان سازمان های سرمایه گذاری، باید منابع محدودی را برای چندین پروژه در حال پیشرفت مدیریت کنند، انجام نشده است. این تحقیق مورد نیاز است زیرا صاحبان با بسیاری از پروژه های در حال پیشرفت در مواجهه با مشکلات مالی مواجه می شوند که ممکن است در نتیجه افزایش هزینه ها، تخمین هزینه های خوش بینانه، تغییرات در پروژه ها، تغییرات اقتصاد کلان، تورم، پیش بینی اشتباهات اقتصادی، و غیره اگر مشکلات مالی رخ دهد، صاحبان باید با قراردادهای قراردادی، مشاوران و پیمانکارانی که تمایل به پرداخت و ادامه کار دارند، و سهامدارانی که به دنبال تکمیل پروژه ها هستند، مقابله کنند. علاوه بر این، صاحبان ممکن است تمایلی به افشای مشکلات مالی برای محافظت از شهرت خود نداشته باشند.

این مقاله در نشریه ASCE منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تخصیص بودجه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Optimizing the Owner’s Scenarios for Budget Allocation in a Portfolio of Projects Using Agent-Based Simulation