چکیده

         این مقاله پیشنهاد ی را برای ترکیب استاندارد هدایتی  ISO 21500 در مدیریت پروژه و پروژه و سیستم های مدیریت ساختمان، با تاکید بر ادغام آنها با PMBOK و فلسفه  ساخت و ساز ناب ارائه می کند. مدیریت پروژه و ساخت و ساز از یک نقطه نظر جهانی، اتصال، تطبیق،  تکمیل ، و / یا ترکیب ابزارها، تکنیک ها و شیوه های سیستم های مدیریت فوق الذکر،به پروژه های ساخت و ساز اعمال می گردند. در این چارچوب، مشارکت  سهامداران  در طول اعمال و تحویل پروژه ادغام شده  (IPD) و طراحی ارزش هدف  (TVD)؛ و همچنین توالی که در آن فرآیندها، ورودیها و خروجیهای در طول زمان بهم مرتبط میشوند و سرچشمه تنوع ها  در تلاش برای دستیابی به سازگاری مطلوب تحلیل می گردد .

1. مقدمه

         از آنجا که آغاز فلسفه ساخت و ساز ناب، در مورد انطباق آن با سیستم های مدیریت سنتی است . برخی از نویسندگان بیان می کنند که تفاوت های فلسفی بین آنها وجود دارد، در حالی که دیگران  اثبات کرده اند  که آنها سازگار هستند . ان چه بین  تمام سیستم  ها مشترک است این است که آنها   بهبود مستمر یا دایره کیفیتی را اعمال می کنند و، بنابراین، همه آنها   با استانداردهای ISO ، به خصوص با استاندارد کیفیت ISO 9000 سازگار هستند. این نشان می دهد که هیچ استاندارد ISO نمی تواند همه آنها را گرد هم آورد. استاندارد هدایتی "ISO 21500   در مدیریت پروژه ,  راهنمایی هایی را  برای مدیریت پروژه ارائه میدهد و می تواند توسط هر نوع سازمان، از جمله سازمان های دولتی، خصوصی و یا جامعه استفاده   شود، و برای هر نوع پروژه، صرف نظر از پیچیدگی، اندازه یا مدت زمان ان اعمال گردد . "[1]. می توان گفت که  21500 ISO , یک پاسخ به جهانی شدن در حال رشد   پروژه ها، می باشد  و نیاز به   ایجاد اصول مشترکی دارد  و این اصول باید  با استانداردهای  جهانی  و سیستم های مدیریت  جهانی سازگار باشد . به همین ترتیب، باید برای اعمال  انها در هر سازمان و یا پروژه تلاش شود .

2. استاندارد هدایتی ISO 21500 در مدیریت پروژه، PMBOK و PRINCE2

2.1 ISO 21500

          "این استاندارد بین المللی ,  توضیحات سطح بالایی از مفاهیم و فرآیندها  را ارائه می کند  که در  مدیریت پروژه دارای عملکرد خوبی می باشد . پروژه ها در زمینه برنامه ها و اوراق بهادار   هستند ، با این حال، این استانداردها  راهنمایی های دقیقی را  در مورد  مدیریت برنامه ها   و سهم پروژه فراهم نمی کنند . مباحث مربوط به مدیریت عمومی، فقط در چارچوب مدیریت  پروژه مورد خطاب قرار می گیرند  . شکل 1 نشان می دهد که چگونه مفاهیم مدیریت پروژه با یکدیگر مرتبط میشوند . استراتژی سازمانی فرصت ها را شناسایی می کند  . فرصت ها باید  ارزیابی و ثبت  شوند. فرصت های انتخاب شده    در طرح تجاری یا زمینه  مشابه دیگر , بیشتر توسعه یافته، و می تواند در چارچوب  یک یا چند پروژه قابل تحویل  ارائه شود .  انهایی  که قابل تحویل هستند  می توانند   برای تحقق بخشیدن به منافع مورد استفاده قرار گیرند . منافع را می توان بعنوان یک ورودی به منظور تحقق و   توسعه بیشتر  استراتژی سازمانی در نظر گرفت . "[1].

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تحویل پروژه یکپارچه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Integrating ISO 21500 Guidance on Project Management, Lean Construction and PMBOK