مقدمه

          برگرفته از کتاب  Jan Reed (2007)، پرس و جوی مثبت اندیشانه: تحقیق برای تغییر، این فصل شرح مفصلی از پرس و جوی مثبت اندیشانه (که از این به بعد AI نامیده می شود) و مفید بودن بالقوه آن برای تحقیقات حسابداری ارائه شده است. AI به عنوان یک روش شناسی تحقیقاتی برای بررسی تغییرات سازمانی در نزد محققان و دست اندرکاران توسعه سازمانی (OD) شناخته شده است. یک رویکرد AI دارای پتانسیل ایجاد دانش مفید می باشد که معمولاً با تمرکز صرفاً بر جنبه های "منفی" فرآیندهای حسابداری و سازمانی قابل حصول نیست. پیام ضروری روش شناسی AI این است که توجه به موارد دارای کارکرد مناسب در یک محیط خاص, امری مفید است. این حالت متفاوت مشارکت می تواند به ایجاد تفاسیر جایگزین (مثبت) از یک پدیده سازمانی کمک کند. در سراسر یک مطالعه AI (از مرحله بررسی تا مرحله انتشار)، یک محقق می تواند با مخاطبان مختلف (دست اندرکاران، سیاست گذاران و محققین) برای ساخت یک داستان یا طیف وسیعی از داستان های افراد مفید در «بهتر نمودن کارها» مشارکت داشته باشد (Reed، 2007، ص 176). این فصل، یک مرور بر موارد و مقالات از OD  و نوشته های مرتبط با تغییر ارائه می دهد. به طور خاص، ایده هایی از Reed (2007) و دیگران (مثلا Cooperrider  و  Avital، 2004؛  Cooperrider  و  McQuaid، 2012؛ Cooperrider ، Whitney  و  Stavros، 2003؛ و  Drew  و  Wallis، 2014) را می گیرد تا کاوش نماید که چگونه AI می تواند از یک دیدگاه متفاوت در تحقیقات حسابداری برای درک شیوه های های حسابداری و کنترل مورد استفاده قرار گیرد.

           به طور کلی، در هنگام تهیه یک دستور کار تحقیقاتی، محققان سازمانی, مشکلات و مسائل را در نظر می گیرند. این یک ادراک رایج در جامعه دانشگاهی است که یک پروژه تحقیقاتی باید به دنبال حل بحران های سازمانی، تنش ها و معضلات ناشی از مسائل مختلف در سطح خرد و کلان باشد. بنابراین، از ابتدا، پژوهشگران به دنبال بررسی آن چه که در یک سازمان بد پیش می رفته است, بوده اند. Bergvall-Kareborn (2006) بر علیه این رویکرد مسئله-محور هشدار می دهد:

خطر تمرکز شدید بر مسائل اینست که خطر حذف یک وضعیت ناخواسته بدون دستیابی الزامی به یک وضعیت مطلوب را در بر دارد. همچنین ریسک حفظ شرکا و مشارکت کنندگان در یک تفکر ثابت را در بردارد و به آنها کمک نمی کند تا ایده های و طرز تفکرات جدید و نوآورانه را توسعه دهند.

بیان شده در Bergvall-Kareborn, Holst  و  Stahlbrost, 2007,  صفحه 76,

            هدف اصلی این فصل این است که کشف کنیم که چگونه / آیا AI می تواند به محققان در درک اثربخشی شیوه های حسابداری و کنترل کمک کند. این برجسته می نماید که چگونه AI نه تنها به یک ابزار تکمیلی برای مشاوران OD بلکه به یک چارچوب تحقیق متمایز تبدیل شده است. این فصل با مقدمه ای بر اصول پایه پرس و جوی مثبت اندیشانه آغاز می شود و پس از آن بررسی یافته های مطالعات با استفاده از یک رویکرد پرس و جوی مثبت اندیشانه دنبال می شود. این کار با نشان دادن این مورد ادامه می یابد که چگونه AI می تواند بینش های مفیدی را در مورد نوشته های تحقیق حسابداری ارائه دهد.

این مقاله در نشریه تیلور و فرانسیس منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تحقیقات حسابداری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Appreciative inquiry for accounting research