چکیده 

هدف: سلامت تلفن‌همراه و یا تحقیقات بهداشتی موبایل در سال‌های اخیر به‌صورت نمایی رشد کرده است. بااین حال، تحقیقات بر روی بهداشت موبایل بدون تعریف روشنی از دامنه‌های بهداشتی موبایل موقت و انتخابی است. بدون یک نقشه‌راه برای تحقیقات ممکن است پتانسیل کامل بهداشت موبایل را درک نکنیم. در این مقاله، یک چارچوب هستی‌شناسی برای تعریف دامنه‌های بهداشتی موبایل و روشن کردن یک نقشه راه ارائه شده است. 

روش‌ها: در این مقاله یک هستی‌شناسی از بهداشت موبایل ارائه می‌کنیم. هستی‌شناسی به‌صورت سیستماتیک ناشی از توسعه ابعاد و عناصر اصلی آن است. تحقیق حاضر در بهداشت موبایل در سال 2014، بر روی هستی‌شناسی و برجسته کردن نقاط روشن و نقاط کور/ خالی تحقیقات بهداشتی موبایل تاکید دارد. 

یافته‌ها: تاکیدات تحقیقات بهداشتی موبایل در سال 2014 بسیار ناهموار بوده است. بنابراین چندین نقطه روشن و بسیاری نقطه کور یا خالی وجود دارد. پژوهش حاضر عمدتا بر استفاده‌ی افراد از دستگاه‌های تلفن‌همراه و برنامه‌های کاربردی برای به‌دست آوردن اطلاعات مربوط به سلامت بیشتر و بهبود کیفیت مراقبت از طریق تلفن‌همراه تمرکز دارد. 

نتیجه‌گیری: استدلال می‌کنیم که تأکید بر این مسئله می‌تواند متعادل‌کننده نقشه‌راه برای تحقیقات بهداشتی موبایل باشد. نقشه‌برداری هستی‌شناختی نقش اساسی در توسعه و حفظ نقشه‌راه دارد که می‌تواند به‌طور مداوم تحقیقات بهداشتی موبایل را ارزیابی و هدایت کند. 

1. معرفی 

        تحرک، مفهوم اصلی مراقبت‌های بهداشتی مشارکتی است. که آزادی زمانی و محدودیت مکانی را برای ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی فراهم می‌کند و در نتیجه موجب تسهیل در مراقبت‌های بهداشتی مشارکتی می‌گردد. جای تعجب نیست که حوزه سلامت همراه و یا بهداشت موبایل، در سال‌های اخیر توجه زیادی را به‌عنوان نفوذ صنعت بهداشت و درمان به دست آورده است. مفهوم تحرک از لحاظ فیزیکی، تکامل‌یافته حمل و نقل کارکنان و تجهیزات بهداشت و درمان به‌سادگی حمل و نقل اطلاعات با استفاده از فن‌آوری مدرن است [1]؛ یک پارادایم جدید که در پزشکی از راه دور [2] آغاز می‌شود، منجر به مفهوم سلامت الکترونیک با زیر مجموعه‌ای به‌عنوان بهداشت موبایل می‌گردد [3]. گوشی‌های هوشمند و فن‌آوری‌های مرتبط نشان‌دهنده مرحله بعدی تکامل در حمل و نقل اطلاعات برای تغییر در بخش بهداشت [4] و در نتیجه تحرک و مشارکت در مراقبت‌های بهداشتی هستند. 

         یک انفجار پژوهشی در بهداشت موبایل در چند سال اخیر وجود داشته است. در مجموع 808 مقاله‌ی بهداشت موبایل با خلاصه نمایه شده در PubMed بین سال‌های 2013 و ژانویه 2015 وجود دارد، زمانی که داده‌های جمع‌آوری شده از سال 2014، حدودا 364 (45٪) بود. به‌طور مشابه، تعداد مقالات نمایه شده در اسکوپوس بهداشت موبایل شاهد افزایشی از سال 2010 [1] بوده است. و به احتمال زیاد رشد آنها ادامه دارد. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تحقیقات بهداشتی موبایل در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

An ontology of and roadmap for mHealth research