چکیده

         مشکلات زیادی در عرضه کالا وجود دارد. در یک شرکت، هم عرضه کالا در قالب مواد اولیه، و هم عرضه کالا در قالب محصول نهایی به مصرف کننده مطرح است.PT XYZ منابع بدست آمده از تنکابو خشک (مادورا خرده شده) از نام یک جمع کننده تنباکو محلی است که به اسم بندول نیز شناخته می شود.صف بسیار طولانی بوده است و بندول زمان های مبهم مکرری را برای خدمت دهی در طی کوتاهی زمان انتظار و مبهم بودن میزان این زمان سپری کرده است.و این موضوع بر روی زمینه و هزینه بندول تاثیر دارد. به همین دلیل، این تحقیق با اهداف 1) بدست آوردن یک سیستم صف بندی برای عرضه تنباکو 2 ) بدست آوردن یک سیستم صف بندی مناسب در عرضه تنباکو 3 ) بدست آوردن یک هزینه حداقلی برای سیستم صف در عرضه تنباکو.تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به مدل های صف در PT XYZ  بدست آمده است.نتایج حاصل از این مطالعه عبارتند از: 1 ) سیستم های صف در قالب مسیر صف بندی PT XYZ  با کانال های متعدد،زمان انتظاری که برای خدمت دهی لازم است به اندازه کافی کوتاه است در حد 0. 0 03 دقیقه است، میانگین زمان 778 . 2 در سیستم است،طول صف 0 . 0006 واحد از خدمات حمل و نقل است که معادل با یک واحد از حمل و نقل است، صف های طولانی در سیستم 0 . 605 واحد از حمل و نقل است که معادل با 21 واحد از حمل و نقل است. 2 ) به وقوع پیوستن یک صف طولانی در حقیقت بیرون از سیستم صف است، زیرا حمل و نقل کننده های تنباکو می خواهند وارد انبار شوند و بلافاصله خدمت دهی کنند. 3 ) حداقل هزینه برای بندول به ازای هر واحد حمل و نقل ( برداشت) که نیاز به 2 کارگر دارد حدودا 450 000 000 RP است.حداقل هزینه متحمل شده برای سایر واحد های حمل و نقل (کامیون) 70000000 RP است که نیاز به دو کارگر برای کارهای متفاوت و هزینه های اجاره دارد.

1. مقدمه

          مشکلات زیادی در عرضه کالا وجود دارد. در یک شرکت، هم عرضه کالا در قالب مواد اولیه، و هم عرضه کالا در قالب محصول نهایی به مصرف کننده مطرح است.اصلا نیازی به حذف صف ها نیست، یا نیاز به توسعه تسهیلات تا حد امکان نیست.شرکت باید قادر به تفکر در مورد نتیجه صف طولانی باشد.شرکت باید قادر به راه اندازی شرایطی مطلوب برای ردیف های صف نسبتا کوتاه باشد.این موضوع برای به حداقل رساندن تلفات منابع لازم است. PT XYZ یک شرکت تهیه مواد اولیه تنباکو مادورا برای سایر شرکت ها است. PT XYZ منابع بدست آمده از تنکابو خشک (مادورا خرد شده) از نام یک جمع کننده تنباکو محلی است که به اسم بندول نیز شناخته می شود.عرضه تنباکو از بندول با استفاده از سیستم مرتب سازی برای بدست آوردن تنباکویی با استانداردهای شرکتی صورت می گیرد. صف های طولانی زمانی که در حال مرتب سازی تنباکو هستیم رخ می دهد.زمانی تاخیر های زمانی بندول تجربه می شود که عملیات خدماتی و یا منتظر ماندن در طی مرتب سازی صورت می پذیرد.و این موضوع قطعا می تواند بر روی هزینه و زمان بندول تاثیر گذار باشد.

         با توجه به لورین (2002) و بوستانی، راهی برای از بین بردن این زمان انتظار وجود دارد.شرکت می تواند یک خدمتگذار برای این بخش استخدام کند تا صف حذف شود، اما کاملا مشخص است که این کار سبب افزایش حقوق کارکنان خواهد شد.کاربرد نظریه صف در بخش های صنعتی مختلفی می تواند سبب کاهش هزینه شود زیرا از دست دادن زمان با توجه به صف و هزینه اضافه کردن تسهیلاتی برای صف ها است.تعدادی از مسائل مرتبط با صف قابل حل شدن هستند تا هزینه های کلی پایین تری داشته باشیم زیرا از دست دادن زمان با توجه به صف های طولانی و سرویس دهی و هزینه های ناشی از پرسنل اضافی را شامل می شود.دیوید در سال 2005 یک مطالعه ای با روش تک کانال تک فازی با افزایش قیمت فروش در شعبه ای از مک دونالد در مال دپوک را با افزایش سرعت خدمات در راستای کاهش زمان انتظار انجام داده است.نتایج بیانگر بهینه سازی زمان خدمات است که می تواند سبب بهره وری باشد. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  تامین تنباکو در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Applications of Queuing Theory in the Tobacco Supply