برقراری توازن میان اکتشاف و بهره برداری, یک چالش حیاتی است که انجام آن به طور خاص برای سازمان های کوچکتر تازه کار که فاقد منابع, توانمندی ها و تجربه لازم برای پیاده سازی موفق دوسو توانی هستند, دشوار می باشد. برای درک بهتر چگونگی دستیابی شرکت های کوچک و متوسط به دوسو توانی، استدلالهای نظری را توسعه می دهیم که عملکرد سازمان را به ترکیبهای استراتژیک اکتشاف و بهره برداری در هر دو حوزه محصول و بازار پیوند می دهد. ما فرضیه ها را با یک مطالعه طولی در یک صنعت پویا که ترکیبی از معیارهای هدف رقابت، اندازه شرکت، سن و عملکرد درآمد با معیارهای گزارش شده شخصی اکتشاف و بهره برداری از محصول و بازار است، آزمایش می کنیم. نتایج تجربی, بینش های جدیدی را در رابطه با چند تنش که در قلب چالش دوسوتوانی وجود دارند ارائه می دهند: (1) استراتژیهای خالص که اکتشاف محصول را با اکتشاف بازار یا بهره برداری از محصول را با بهره برداری از بازار ترکیب می کنند، اثرات تعاملی مکمل بر درآمد دارند، (2) دوسو توانی وظیفه-متقابل ترکیب کننده بهره برداری از محصول با اکتشاف بازار نیز اثرات تعاملی مکمل بر درآمد دارند، (3) دوسو توانی محصول اثرات مثبتی بر درآمد برای شرکتهای قدیمی تر و بزرگتر - اما نه شرکت های جوان تر و کوچکتر- دارد و (4) دوسوتوانی بازار, اثرات مثبتی بر درآمد برای شرکتهای بزرگتر اما نه شرکت های کوچکتر، جوانتر یا قدیمی تر در بر دارد. دو پارادوکس دوسو توانی در اینجا دیده می شود: (1) شرکت های بزرگتر، قدیمی تر، منابع، قابلیت ها و تجربه لازم برای بهره مند شدن از یک استراتژی دوسوتوانی محصول را دارند، اما بعید است شرکت های بزرگتر و قدیمی تر, دوسوتوانی محصول را پیاده سازی نمایند؛ و (2) فقط شرکت های بزرگتر, منابع و توانمندی های لازم برای بهره مندی از یک استراتژی دوسوتوانی در بازار را دارند، اما توسعه و پایداری دوسوتوانی بازار برای ایجاد رشد بلند مدت ضروری است.

مقدمه

         توافق فزاینده ای وجود دارد که دوسوتوانی سازمانی (یعنی اکتشاف همزمان توانمندی های جدید و بهره برداری از توانمندی های فعلی) برای موفقیت بلندمدت حیاتی است و دستیابی به آن دشوار است (He  و  Wong 2004، Lubatkin et al. 2006). دوسو توانی با برقراری توازن بین نیاز به نوآوری و انطباق با تغییرات محیطی و در عین حال تصفیه و گسترش فرایندها و فناوری های موجود، موفقیت درازمدت را تضمین می کند (March 1991). علی رغم موشکافی تحقیقاتی شدید، "شواهد تجربی از رابطه عملکرد- دوسو توانی سازمانی همچنان محدود و ترکیبی است" (Raisch و Birkinshaw 2008، ص 393).

           پیاده سازی دوسوتوانی کار دشواری است زیرا اکتشاف و بهره برداری با مدل های متفاوت یادگیری سازمانی مرتبط هستند (به عنوان مثال، Argyris  و  Schön 1978، Benner  و  Tushman 2003، Eisenhardt  و  Martin 2000)، به معماری ها و فرآیندهای سازمانی متفاوت و ناسازگار نیاز دارند (Smith و Tushman 2005)، و در نهایت برای منابع به رقابت بپردازند، و منجر به تنش ها و موازنه ها (سبک سنگین کردن ها بین این دو) (March 1991، 2006) می شود. با توجه به این پیچیدگی های سازمانی، سؤالاتی مطرح می شوند مبنی بر این که آیا استراتژی های دوسوتوانی ضرورتاً موفق تر از استراتژی های ساده تری هستند که یا بر روی اکتشاف تمرکز دارند یا روی بهره برداری (Van Looy et al. 2005). پیچیدگی های یک استراتژی دوسو توان برای شرکت های کوچکتر به طور خاص مشکل ساز است (Ebben  و  Johnson 2005) و خواستار تحقیقات بیشتر در مورد ارتباط دوسوتوانی - خصوصاً در شرکت های کوچک - با نتایج عملکرد استراتژیک می باشد (Simsek و همکاران 2009).

این مقاله در نشریه اینفورم منتشر شده و ترجمه آن با عنوان بهره برداری محصول در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Strategic Ambidexterity in Small and Medium-Sized Enterprises: Implementing Exploration and Exploitatio in Product and Market Domains