مسئله انتخاب نمونه کارها معمولاً به عنوان مسئله بهینه سازی دومعیاری در نظرگرفته می شود که در آن یک سبک سنگین کردن معقول بین نرخ مورد انتظار بازگشت و ریسک مورد جستجو قرار می گیرد. در مدل کلاسیک مارکووویتز، ریسک با واریانس اندازه گیری و در نتیجه یک مدل برنامه نویسی درجه دوم تولید می شود. مدل مارکووویتز غالباً به این عنوان که با مدل های بدیهی ترجیحات برای انتخاب تحت ریسک سازگار نیست، مورد انتقاد قرار می گیرد. مدل های سازگار با حقایق ترجیح مبتنی بر رابطه غلبه تئوری مطلوبیت مورد انتظار است. پیاده سازی مورد اول برای مقایسه های جفتی نمونه کارها معین ساده است در حالیکه هر ابزار محاسباتی را برای تحلیل مسئله انتخاب نمونه کارها ارائه نمی دهد. مورد دوم زمانی که برای مسئله انتخاب نمونه کارها استفاد شود، در ترجیحات مدلسازی سرمایه گذاران، محدود است. در این مقاله، یک مدل برنامه نویسی خطی چندمعیاری مسئله انتخاب نمونه کارها توسعه می یابد. این مدل بر اساس حقایق ترجیح برای انتخاب تحت ریسک است. هرچند،  یکی را برای به کارگیری رویه های معیارهای چنداستانداردی برای تحلیل مسئله انتخاب نمونه کارها میسر می سازد. نشان داده شده است که رویکردهای کلاسیک متوسط ریسک حاصل در مدل های برنامه نویسی خطی متناظر با تکنیک های راه حل خاص اعمال شده برای مدل چند معیاری ما است.

1. مقدمه

         مسئله انتخاب نمونه کارها در نظر گرفته شده، بر مبنای مدل دوره تک سرمایه گذاری است. در آغاز این دوره، سرمایه گذار، سرمایه را در میان  اوراق قرضه مختلف تخصیص می دهد، وزن غیرمنفی را به هر اوراق قرضه منصوب می نماید. در مدت این دوره، هر اوراق، یک نرخ تصادفی را برای بازگشت تولید می کند به طوری که در انتهای دوره، سرمایه توسط متوسط وزندهی شده بازگشت ها تغییر می یابد. در انتخاب وزن های اوراق، سرمایه گذار با مجموعه ای از محدودیت های خطی روبرو می شود که یکی از آنها اینست که مجموع وزن ها باید برابر 1 شود.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان برنامه نویسی خطی چند معیاره در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Multiple criteria linear programming model for portfolio selection