چکیده 

       توسعه‌ای که منجر به یک شهر با سطح‌پایین کربن‌شود، یک روند مهم در شهرسازی چینی است، و شکافی بین  منابع زیربنایی حمل‌ونقل و تحمیل تقاضای سفر به مسائل حمل‌ونقل، مانند ازدحام، انرژی، و امنیت را بوجودمی‌آورد. یک ارتباط از دست‌رفته در برنامه‌‌ریزی تقاضاگرا و برنامه‌ریزی کم-‌کربن-گرا  وجود دارد،  چرا که اغلب بحث‌ها در  پیشرفتبرنامه‌ریزی جامع شهری برروی  ازدحام رفت‌وآمد در ساعات اوج تمرکز می‌کند. این مقاله  برروی سودها و مسائل سه راه‌حل حمل‌نقل، براساس استراتژی الویت حمل‌ونقل در چین، شامل  جستجوی سیاست حمل‌ونقل، جستجوی حمل‌ونقل هوشمند، و نیز جستجوی طراحی و برنامه‌ریزی بحث می‌کند.  مدل و برنامه‌کاربردی اکتشافی تکمیلی برای  حمل‌ونقل هوشمند با سطح کربن پایین و  سیستم حمل‌ونقل بدون موتور در ایجاد ساخت تصمیم استراتژیک مطرح شده بحث‌می‌کند.  نتایج نشان‌می‌دهند که اگر حالت توسعه شهر با سطح کربن پایین را انتخاب کنیم، از حدود 30% مصرف انرژی و انتشار CO2 می‌توان چشم‌پوشی کرد. راه‌حل و مطالعه موردی برای حالت شهر واحد و فناوری شبکه انرژی هوشمند شهری در برنامه‌ریزی‌جامع شهر شینیگ برای پیداکردن شکل توسعه آینده شهرهای چین،  بکارمی‌رود.

1. مقدمه 

       تقاضای شاخه‌ای اجتماعی و اقتصادی، درخواست حرکت و مسافرت موجب ازدحام گسترده، مصرف انرژی و مسائل امنیتی در شهرهای کوچک و بزرگ چین می‌شود.  چگونگی مدل‌کردن  ازدحام حمل‌ونقل و مصرف انرژی در شهرها برای پشیبانی از توسعه آینده، یک مسئله بزرگ  برای دولت شهری، بخصوص برای برنامه‌ریزی اداری است. تصمیمات، فرآیندها را برای توسعه شهر با سطح‌پایین‌کربن در مواجهه با فاکتور مرتبط حمل ‌ونقل، ایجاد می‌کند؛ این فاکتور شامل کاهش ازدحام ترافیک، افزایش امنیت سفر، و بهبود کیفیت سفر است.  استراتژی توسعه حمل‌ونقل‌گرا  یک راه‌حل بدیهی برای کاهش استفاده از ماشین‌های شخصی، بخصوص در شهرهای پررفت‌وآمدچینی، باچگالی بالا استفاده از زمین، توسط  انتقال و سفر با استفاده از خودرو، است. 

        استراتژی توسعه حمل‌ونقل‌گرا با دو چالش اصلی در چین مواجهه می‌شود، یکی توسعه بازار ماشین‌های شخصی با سرعت فزاینده 20%  به ازای هر سال از سال 2008 تا سال 2012،  که یک شکاف بین زیرساخت‌ها و گسترده‌شدن تقاضای ماشین‌های مسافرتی ایجاد می‌کند،  و چالش دیگر  از دست‌دادن ارتباط متناسب با الگوی طبیعی توسعه شهری است، چرا که بیشتر شهرها ازقبل احداث‌شده‌اند و  ممکن است در همه شرایط برای حمل‌ونقل مناسب نباشند. لذا راه‌حل برای توسعه‌های آینده می‌تواند از دو طریق در چین انجام شود، زمانی که ما از حالت شهر واحد و فناوری شبکه انرژی هوشمند شهری، از نقطه شروع توسعه شهری استفاده می‌کنیم. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان برنامه ریزی شهر در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Transportation Model Application for the Planning of Low Carbon City – Take Xining City in China as Example