چکیده

       نمونه های آزمایشگاه بتون هوادهی شده اتوکلاو تحت شرایط متغیر, عمدتاً با سیمان و چسب به عنوان چسبنده ها ساخته شده است. نوع و میزان محصولات واکنش, تخلخل و توزیع اندازه منافذ مطالعه شده است. انقباض و استحکام فشردگی اندازه گیری شده است. محصولات واکنش متعلق به گروه tobermorite برای هیدرات های سیلیکات کلسیم و تبلور واحد به صورت درصد 11.3  tobermorite خارج از میزان کلی هیدرات های سیلیکات کلسیم تعریف میشود. انقباض با افزایش تبلور کاهش می یابد در حالی که استحکام تا حدود مقدار بهینه افزایش یافت. استحکام با افزایش محصولات واکنش افزایش یافت که حاکی از رفتار گرمایی و توزیع اندازه ریزمنافذ بوده و می تواند دارای اهمیت در ویژگی های مکانیکی ماده باشد.

مقدمه

      بتون هوادهی شده اتوکلاو, یک محصول سلولی است که در آن ماده چسبنده شامل هیدرات های سیلیکات کلسیم می شود که می تواند از مواد خام مختلف از قبیل سیمان, آهک, خاکستر بلاست گرانول کوره, ماسه و خاکستر ساییده شده سوخت ساخته شود. ساختار سلولی به طور نرمال توسط گنجاندن پودر آلومینیوم نرم در ترکیب تشکیل می شود. این ماده با آهک یا دیگر مواد آلکائین برای تولید هیدروژن واکنش می دهد که سبب خیزش ترکیب می شود. بعد از خیزش, بتون هوادهی شده باید برای چند ساعت سفت شود قبل از اینکه بتواند اتوکلاو شود.

      این کار گزارش شده در اینجا مربوط به مسائل مرتبط با ساختار ماده برای ویژگی های مکانیکی, انقباض و استحکام فشردگی است. ساختار ماده توسط ماده جامد و منافذ آن مشخص می شود. منافذ دارای دو نوع هستند؛ منافذ ماکرو, که حاصل خیزش بتون هستند وزیرمنافذ که در دیواره ها بین منافذ ماکرو پدیدار می شوند. ریزمنافذ باقیمانده فضای از آب پر شده هستند که به طور جزئی توسط محصولات واکنش در مدت اتوکلاو اشغال می شوند. ساختار ماده می تواند توسط نوع محصولات واکنش, میزان محصولات واکنش, تخلخل و توزیع اندازه منفذ مشخص شود.

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان بتون هوادهی شده اتوکلاو در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Relations between structure and mechanical properties of autoclaved aerated concrete