چکیده 

           به عنوان یک ویژگی اساسی شبکه هوشمند، پاسخ تقاضا ممکن است توان مصرفی مصرف کنندگان و هزینه عملیات تأمین کنندگان توان را کاهش دهد. قیمت گذاری در زمان واقعی جزء اصلی پاسخ تقاضا است که موجب استفاده از توان در یک روش کارآمد و اقتصادی می شود. در این مقاله، طرح قیمت زمان واقعی در شبکه هوشمند با خرده فروشان متعدد و کاربران متعدد خانگی با استفاده از بازی استاکلبرگ مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این، رقابت قیمت میان خرده فروشان توان به عنوان یک بازی غیر تعاونی شکل گرفته است، در حالی که هماهنگی میان کاربران خانگی به عنوان یک بازی تکاملی با توجه به اطلاعات خصوصی خرده فروشان توان و کاربران خانگی شکل گرفته است. وجود تعادل استاکلبرگ ثابت شده است. علاوه بر این، دو الگوریتم ویژه برای حل تعادل ایجاد شده است. نتایج عددی همگرایی الگوریتم ها را نشان می دهد و همچنین کارایی و تاثیرگذاری طرح قیمت گذاری پیشنهاد شده در زمان واقعی را تایید می کند.

1. مقدمه

           ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشرفته [1] مدیریت انرژی را در شبکه هوشمند انعطاف پذیرتر کرده است [2-4]. به عنوان یک جزء کلیدی از تکنولوژی شبکه های هوشمند، پاسخ تقاضا (DR) ممکن است توازن توان و تقاضا را با تکان دادن پیک بار حفظ کند. در میان طرح های پاسخ تقاضا، قیمت گذاری زمان واقعی (RTP) به عنوان یک روش کارآمد برای مدیریت بارهای پاسخگوی قیمت محسوب می شود [5-10]. در سال های اخیر RTP از سوی سیاست گذاران، شرکت های توان و بسیاری از محققان دانشگاهی توجه بیشتری را جلب کرده است. بسیاری از روش ها و فن آوری ها، مانند نظریه بهینه سازی و نظریه بازی [11]، برای مطالعه RTP مورد استفاده قرار گرفته اند.

           در بسیاری از کارهای RTP با استفاده از تئوری بازی، عمدتا در رابطه بازی در میان ژنراتورهای توان یا در تعامل بین کاربران تمرکز می کنند [12-14]. علاوه بر این، رویکرد بازی Stackelberg در [15-19] برای مطالعه مشکلات RTP اعمال می شود. شایان ذکر است که کارهای فوق صرفا یک تامین کننده توان برای کاهش پیچیدگی محاسباتی است. منابع انرژی چندگانه و رقابت بین آنها هنوز توجه بسیار کمی را به خود جلب می کنند [8]. در حقیقت، با توجه به باز شدن بیشتر بازار توان و توسعه منابع جدید انرژی تجدید پذیر، کاربران، به ویژه کاربران که در منطقه خانگی زندگی می کنند، برایشان آسان تر است که توان را از تأمین کنندگان توان های مختلف نسبت به گذشته، که رفتار متقابل بین تامین کنندگان توان و کاربران خانگی [20] را پیچیده می کنند، تامین کنند. به این ترتیب، برخی از بازی های سلسله مراتبی پیچیده، به منظور رفع مشکلات چند فروشنده و چند کاربره RTP در بازار پیچیده توان، استفاده می شوند [22-22].

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان بازی Stackelberg  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Real-time pricing scheme based on Stackelberg game in smart grid with multiple power retailers