چکیده

         تحقیقات قبلی بدون در نظر گرفتن محدوده کامل تفاوت بین کشورهای میزبان و کشورهای مبدا، تاثیر نقش پذیری مربوط به گسترش بین المللی شرکت را مورد بررسی قرار داده اند. این تفاوت ها مهم هستند زیرا بر اساس شکاف توسعه، جهت تفاوت، فرصت های یادگیری و امکان ارتقای توانایی های شرکت بسیار متفاوت خواهند بود. به همین دلیل تاثیر خاص مواجهه با گروه خاصی از بازارهای بین المللی را در کشورهایی تجزیه و تحلیل می کنیم که توسعه یافته تر از کشور مبدا شرکت مرکزی هستند. بدیهی است که این مواجهه مفید است، به خصوص برای شرکت هایی از کشورهای نوظهور با درآمد متوسط که این شرکت ها را "شرکت های چندملیتی جدید" می نامیم. ما عوامل مختلفی را بررسی می کنیم که بر ماهیت و شدت تاثیر نقش پذیری شرکت های چندملیتی جدید در مواجهه با بازارهای بین المللی توسعه یافته تاثیر می گذارد.

مقدمه

           از اواخر دهه ۱۹۸۰ در اقتصادهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور، پدیده یِ پرشتابِ بین المللی سازی نمایان تر شده است (گیلن و گارسیا-کنل، ۲۰۰۹). دو گروه از شرکت ها توجه رسانه ها و دانشگاهیان تجاری را به خود جلب کرده اند: شرکت هایی که از ابتدا جهانی بودند (اویاتت و مک داگال ، 1994؛ کاووسگیل و نایت، 2015) و شرکت های چندملیتی در بازارهای نوظهور (ماتئو ، 2006؛ مادوک و کیهانی ، 2012؛ نارولا ، 2012). رشد پرشتابی که توسط برجسته ترین اعضای این گروه ها نشان داده شده است، فرضیات سنتی تئوری های معتبر درمورد فرآیند بین المللی سازی را به چالش کشیده است. این شرکت ها به جای قرار گرفتن در بازارهای خارجی، به سرعت گسترش می یابند تا دسترسی بین المللی خود را افزایش دهند و فراتر از تجربه و دانش قدم بردارند (باکلی و همکاران، ۲۰۱۸؛ وربک و کانو، ۲۰۱۵). قرار گرفتن بیش از حد در بازارهای بین المللی را می توان به صورت تبادل بین ریسک فعالیت های خارجی و دانش و تجربه، مدلسازی نمود که قابل دستیابی است (گیلن و گارسیا-کنل، ۲۰۰۹). با توجه به این دانش و تجربه زیادی، ساپینزا و همکاران (۲۰۰۶) بر اهمیت قرار گرفتن زودهنگام در بازارهای بین المللی برای فعال کردن و افزایش قابلیت های پویا تاکید کرده اند که از طریق فرآیند نقش پذیری، از بین المللی سازی حمایت می کنند. تحقیق آن ها اولین کاری بود که امکان نقش پذیری بین المللی و تاثیر مثبت آن بر رقابتی پذیری شرکت را مورد توجه قرار داد. هر کشور جدیدی که وارد شده باید تغییراتی در قابلیت شرکت ها ایجاد کرد. به همین دلیل آن ها معتقدند که شرکت ها با گسترش به کشورهای جدید به آنجا عادت می کنند، زیرا در روزهای اول دارای قابلیت نهادینه شده ی پویا و عمیقی برای ایجاد این مطابقت ها هستند (ساپینزا و همکاران، ۲۰۰۶). تئوری نقش پذیری بر تاثیرات مداومی تمرکز می کند که محیط در طول دوره های حساس مانند مراحل اولیه حضورشان، بر جریان عادی شرکت ها اعمال می کند (استینچ کومب ، 1965 ؛ مارکس و تیلسیک ، 2013). به همین دلیل می توان انتظار داشت در شرکتی که در خارج از کشور توسعه می یابد، شدت و تداوم نفوذ محیط خارجی بر شرکت با توجه به زمان بندی توسعه متفاوت باشد. بنابراین این مسیر تحقیقاتی، این واقعیت را تایید می کند که نه تنها محیط کشور مبدا، بلکه محیط های خارجی نیز می توانند یک نشانه پایدار مثبت در جریان عادی شرکت باقی بگذارند. با این حال تحقیقات قبلی بدون این که ویژگی میزبان و یا کشور مبدا شرکتی که در خارج از کشور گسترش می یابد را به حساب آورند، تنها امکان نقش پذیری بین المللی مرتبط با این قابلیت پویا را در نظر می گیرند. در نتیجه، دو سوال مهم بدون پاسخ باقی ماند. سوال اول اینکه آیا همه محیط های خارجی به یک اندازه قادر به تاثیرگذاری مثبت خارجی در شرکت بین المللی هستند؟ سوال دوم اینکه آیا همه شرکت ها (صرف نظر از مبدا و سابقه آنها) در برابر تاثیرات بین المللی خارجی به یک اندازه نفوذ پذیر هستند؟

             برای پاسخ به این سوالات، یک چارچوب نظری ایجاد نمودیم تا اهمیت اثر نقش پذیری حاصل از قرار گرفتن در بازارهای توسعه یافته بین المللی را توضیح دهیم. در این مقاله استدلال می کنیم که این امر در توسعه یافته ترین بازارهایی است که در آن ها فرصت های بیشتری برای تاثیرات مثبت خارجی وجود دارد، بنابراین کشور مقصد، میزان تاثیر نقش پذیری مرتبط با گسترش بین المللی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  علاوه بر این کشور مبدا نیز می تواند تاثیر داشته باشد، چرا که بین کشور مبدا و کشور میزبان فاصله ای وجود دارد که سرریزهای احتمالی که ممکن است ناشی از گسترش بین المللی باشد را تعیین می‌ کند. ما بر پیشرفت های تئوری قبلی در زمینه نقش پذیری تکیه نمودیم که با دیدگاه مبتنی بر دانش شرکت تکمیل شده است (کگوت و زندر ، 1992 ، 1993 ؛ گرانت ، 1996) تا مزایای آشکار شدن در بازارهای توسعه یافته را توضیح دهد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان بازارهای بین المللی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Imprinting and early exposure to developed international markets: The case of the new multinationals