قابلیت یک شرکت برای اجرای همزمان راهبرد امروز و در عین حال توسعه راهبرد فردا از زمینه ای که کارمندان شرکت در آن کار می کنند نشات می گیرد.رکود فناورانه، آشفتگی سیاسی و عدم قطعیت اقتصادی پنج سال اخیر, دوباره اهمیت سازگاری - توانایی حرکت سریع به سمت فرصتهای جدید، تنظیم شدن بازارهای بی ثبات و جلوگیری از از خودراضی بودن را به مدیران نشان داده است. اما در حالی که سازگاری مقوله ای مهم است، اما کافی نیست. شرکت های موفق فقط زیرک، مبتکر و فعال نیستند؛ آنها در بهره برداری از ارزش دارایی های اختصاصی خود، گسترش سریع مدل های تجاری موجود خود و کم کردن هزینه های عملیات های موجود نیز به خوبی عمل می کنند. به عبارتی دیگر, آنها توانایی مهمی دارند که ما آنرا همراستایی دادن می نامیم- یک حس واضح از چگونگی خلق ارزش در کوتاه مدت و اینکه چگونه فعالیتها باید به منظور تحویل آن ارزش, هماهنگ شوند و جریان یابند.

           برای موفقیت یک شرکت در درازمدت، شرکت باید در سازگاری و همراستایی تسلط یابد - صفتی که بعضاً به عنوان دوسوتوانی از آن یاد می شود. به عنوان مثال شرکت نوکیای فنلاند تلاش می کند تا آرایه وسیعی از پیشنهادات فناوری جدید موبایل را آزمایش کند و در عین حال, سرمایه گذاری بر هدست های غالب خود را ادامه دهد. در جستجوی داروهای جدید بسیار موثر، . GlaxoSmithKline Plc در حال کسب تجربه با مدلهای سازمانی جایگزین، شرکای اتحادیه و فن آوری ها است و همچنین برای به حداکثر رساندن بازده از سبد نمونه کار دارویی موجود خود سخت تلاش می کند.

            مشکل این است که پیدا کردن تعادل و توازن مناسب بین سازگاری و همراستایی دشوار است. تمرکز بیش از حد بر همراستایی و نتایج کوتاه مدت, خوب به نظر می رسد، اما تغییرات در صنعت دیر یا زود پیش می آیند. Lloyds TSB Bank Plc، مستقر در بریتانیا، بازده های چشمگیری را در طول دهه 1980 و 1990 به سهامداران تحویل داد، که این امر تا حد زیادی از طریق تمرکز یکجانبه مدیر عامل, برایان پیتمن روی بازده سهام حاصل شد. اما توجه کمی به درک نیازهای در حال تغییر مشتری و یا روحیه نیروی کار معطوف شد که در نهایت عملکرد شرکت را تحلیل برد. از سال 1998 تا 2003، Lloyds TSB,  60٪ از ارزش بازار خود را از دست داد.

 

ترجمه این مقاله با عنوان ایجاد دوسوتوانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Building Ambidexterity Into an Organization