چکیده

             بار مسئولیت بیماری دیابت در تمام کشورها سنگین و رو به افزایش است. افزاش جهانی شیوع چاقی و سبک زندگی ناسالم عامل آن تلقی می شود. آخرین برآوردها حاکی شیوع 382 میلیون نفر مبتلا به دیابت در سال 2013 در دنیا دارد که انتظار می رود این رقم تا سال 2035 به 592 میلیون نفر برسد. دسته بندی سبب شناسی دیابت اکنون به طور گسترده پذیرفته شده است. دیابت نوع 1 و نوع 2 از انواع اصلی دیابت محسوب می شوند به گونه ای که قسمت اعظم شیوع دیابت (> 85%) مربوط به نوع 2 است. هر دو نوع دیابت می تواند منجر به مشکلات چندسیستمی نقاط انتهایی عروق کوچک اعم از نفروپاتی و نروپاتی و نقاط انتهایی عروق بزرگ اعم از بیماری های قلبی ایسکمی، سکته  و بیماری های عروقی پیرامونی گردد.  شیوع پیش از بلوغ، مرگ  میر، کاهش امید به زندگی و هزینه های مالی و دیگر هزینه های مربوط به دیابت باعث شده که این بیماری از لحاظ بهداشت عمومی اهمیت داشته باشد. 

دیابت نوع 1

 

           آغاز حاد دیابت نوع 1 و مورد توجه واقع شدن سریع آن توسط درمان و بهداشت، ثبت دقیق موارد جدید را آسان می کند. تحقیقات انجام شده را می تواند اثبات کرد. این داده ها را می توان با داده های مخرج جمعیت جمع کرد تا به شیوع مرض بر اساس سن و جنسیت دست یافت. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اپیدمی شناسی دیابت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Epidemiology of diabetes