چکیده

        مفهوم فراغت جدی ( استبینز، 1979، 1992) برای بررسی معانی، رسوم و رویه‌های مربوط به طرفداری از تیم فوتبال دانشگاه فلوریدا به‌کار رفت. به عقیده ما هواداران این تیم به خوبی نمایانگر طبقه فراغت جدی در بین افرادی است که فعالیتی دلخواه را دنبال می‌کنند. برای انجام تحقیق، مصاحبه‌های عمیق رو در رو با چهار زن و شانزده مرد از بین این طرفداران انجام شد. مصاحبه‌ها مکتوب و سپس با استفاده از شیوه‌های مقایسه مستمر و داده بنیاد مورد تحلیل قرار گرفت ( گلیزر و استراس، 1967؛ استراتس و کوربین، 1998 الف و ب ). مضامین برخاسته از داده‌ها موید شش ویژگی فراغت جدی بود که استبین به آن اشاره داشت. نتایج حاکی از آن است که هواداری از تیم فوتبال گیتر نه تنها منبعی از هویت فردی را به ارمغان می‌آورد، بلکه در جامعه ای با بخش‌بندی‌های فزاینده پست مدرن، به فرد نوعی حس تعلق می‌بخشد.

دیباچه

        در سراسر دنیا، ورزش موجب می‌شود توجه تمامی سطوح جامعه از شرکت کنندگان گرفته تا هواداران به رسانه‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های چند‌ملیتی جلب شود. دانینگ  (1999) بیان می‌کند در طول تاریخ و در سراسر دنیا، هیچ فعالیتی این چنین مستمر به عنوان کانون دغدغه‌ها و علایق مشترک چنین خیلی عظیمی از انسان‌ها وجود نداشته است"  ( صفحه 3). با افزایش پیچیدگی‌ها و بخش‌بندی‌ها در جامعه مدرن ( سیمل ، 1955) و اینک پست مدرن ( دانینگ، 1999)، جامعه‌شناسان معتقدند جهان‌های اجتماعی و فرصت‌های هویت جمعی که در ذات ورزش نهفته است، به این مقوله اهمیتی فزاینده می‌بخشد. البته به گفته دانینگ " همانند‌سازی  تیم‌های ورزشی می‌تواند به افراد نوعی دارایی هویتی مهم یا احساسات جمعی داده و زمینه‌ساز حس تعلق به چیزی را فراهم آورد که در نبود ورزش، به تجربه زیستی انزوا‌گرایانه مبدل می‌شود" ( صفحه ).

       طی سالیان گذشته، بسیاری از صاحب‌نظران به بررسی اهمیت اجتماعی ورزش در سطح خرد و زندگی هواداران و همچنین در سطح کلان جامعه پرداخته‌اند. در این تحقیقات موضوعاتی نظیر طرفداران ورزشی عمیقا متعهد ( مک فرسون ، 1975)، همانند‌سازی " انطباق مثبت " و " انطباق منفی " (چیالدینی  و دیگران، 1976؛ کیمبل و کوپر ، 1992؛ لی ، 1985؛ وان و برانسکومب ، 1990)؛ سطوح همانندسازی در هواداران ( اندرسون ، 1979، وان و برانسکومب، 1993)؛ سطوح رضایت طرفداران ( مادریگال ، 1995) ؛ مشارکت هواداران ( کرستتر و کوویچ  ، 1997؛ شانک و بیزلی ، 2000) و هواداری  به عنوان تلاشی برای تعلق ( اندرسون و استون ، 1981؛ دانینگ، 1999) مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال تا کنون بیشتر تحقیقات انجام شده بر روی هواداران ورزشی در ایالات متحده بر دانشجویان به عنوان هوادار متمرکز بوده است. از سوی دیگر، لازم است جایگاه هواداری ورزشی در بافت زندگی افراد درک گردد زیرا انسان‌ها در جریان زندگی از مراحل مختلفی عبور می‌کنند. وجه تمایز تحقیق پیش رو آن است که تلاش داریم به هواداران در بلندمدت توجه داشته باشیم که برخی از آنها حرفه خود در مقام هوادار را در دوران دانشجویی یا به عبارتی 50 سال قبل آغاز کرده‌اند.

این مقاله در نشریه تیلور و فرانسیس منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اوقات فراغت جدی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

“We're Gators … Not Just Gator Fans”: Serious Leisure and University of Florida Football