چکیده

          تراکنش های مالی در یک سازمان، برای مثال پرداخت به تأمین کنندگان و حقوق کارمندان، از طریق برنامه های کاربردی چندگانه  برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) تولید می شود و نیازمند انتقال امن به بانک ها می باشد. مدلهای پرداخت در طول سالها با تحولاتی در زمینه استفاده از روش های پرداخت دستی، چک، کارتها، انتقال صندوق الکترونیکی (EFT) به خانه های تصفیه خودکار  (ACH) مواجه شده اند. مدلهای فعلی از روشهای زیرساخت کلید عمومی  برای مراحل احراز هویت استفاده می کنند که نیاز به گواهی و تأیید مشتری و اطلاعات پرداختی دارد. مطالعه موردی حاضر یک مدل تلفیقی را پیشنهاد می کند که با استفاده از یک زیرساخت متمرکز که تبادل امن اطلاعات پرداخت از واحدهای کاری مختلف در یک سازمان را به بانک امکان پذیر می سازد، توسعه یافته است. این روش توسعه یافته از نظر مقیاس و دامنه به صرفه بوده و مجموعه ای از شیوه های استاندارد را فراهم می کند که برنامه های کاربردی چندگانه ERP توسعه یافته برای واحدهای کسب و کار مختلفی که در مناطق مختلف جغرافیایی روی یک بستر نرم افزاری  امن توزیع شده اند را در حداقل زمان بازسازی و انتظار، با هم ادغام می کند. این مدل ثابت کرده که منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه از 25% به 75% می شود و یک بستر نصب و اجرا  برای واحدهای کسب و کار در یک سازمان فراهم می آورد تا بطور امن با بانکهای مختلف تبادل اطلاعات پرداخت داشته باشند. 

1. مقدمه

             برنامه های کاربردی ERPدر بخش های مختلف صنعتی گسترش یافته است همچون ساخت و تولید، رسانه، سازمانهای تجاری که از یک چارچوب پرداخت خودکار بواسطه ماژول های استاندارد حساب قابل پرداخت استفاده می کنند. این پرداخت ها یا برای فرایند حقوق و دستمزد کارمندان یا پرداخت به تأمین کنندگان اجرا می شوند. بااین حال، در بنگاه های اقتصادی بزرگتر، حجم تراکنش ها و در بیشتر موارد مبالغ درحال نقل و انتقال به میلیون ها دلار می رسد، از این رو ایمنی و امنیت مبادله داده های پرداخت با بانک، بسیار حساس می باشد. زمانی که سازمان دچار رشد ارگانی/ غیرارگانی می شود، تضمین امنیت انتقال پرداخت به بانک دچار پیچیدگی بیشتری می شود که منجر به تحول چشم انداز فناوری اطلاعات (IT) آن سازمان و حفظ زیرساخت پرداخت امن با بانک های طرف قرارداد می شود. این پیچیدگی در آنجایی چند برابر می شود که واحدهای کسب و کار متفاوت در یک سازمان، از برنامه های کاربردی ERP و IT مختلف برای تولید اطلاعات پرداخت که با بانک مبادله دارد استفاده می کنند. 

           تأکید این مقاله بر تضمین امنیت داده های پرداخت تولید شده از یک یا چند برنامه کاربردی ERP و به رسمیت شناختن دستورالعمل های مصوب خزانه داری و ساخت زیربناهای امن به بهترین شیوه است. این مدل امن متمرکز تلفیقی که در حال حاضر توسعه یافته و اجرا شده است، چندین برنامه کاربردی ERP را در سرتاسر واحدهای کسب و کار مختلف که در مناطق جغرافیایی متعدد پراکنده هستند را با هم ادغام می سازد تا تراکنش های بانکی را اجرا و اطلاعات پرداخت با بانک ها را بطور امن مبادله کند. این زیرساخت متمرکز از روشهای انتقال امن برای نیل به مقیاس و زمان بصرفه بهره می گیرد و می توان از آن در چارچوب های سراسری با حداقل زمان بازسازی و انتظار، استفاده کرد.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان انتقال الکترونیکی امن در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Centralized Solution to securely transfer Payment Information electronically to banks from Multiple Enterprise Resource Planning (ERP) Systems