چکیده

        تجارت بی سیم به عنوان گسترش تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت فراتر از ترمینال ثابت کامپیوتر شخصی یا تلویزیون اینترنتی برای انعطاف پذیر بودن در هر زمان، هر جا، هر مکانی زمینه محیط همراه را دارد، مشاهده می شود. در حالی که به نظر می رسد بسیاری در صنعت و مطبوعات عامه پسند، دنیای تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت و تجارت بی سیم را به عنوان یکی و مشابه هم برابر می دانند، ویژگی های منحصر به فردی در فن آوری بی سیم و استفاده از آن وجود دارد که ارائه آن را متفاوت و مجزا و مکمل تجارت الکترونیکی مبتنی بر اینترنت می کند. این تفاوت نیز دارای پیامدهای مهمی برای بازاریابی کالا، خدمات و محتوا و برای انجام تحقیقات بازاریابی با استفاده از تکنولوژی های بی سیم است. در این مقاله، ما برای اولین بار به ویژگی های منحصر به فرد  فن آوری بی سیم و استفاده از آن اشاره می کنیم. بر اساس این ویژگی ها، ما به شناسایی و دسته بندی یک سری قضایا که به مسائل مربوط به بازاریابی و تحقیقات بازاریابی با استفاده از فن آوری بی سیم مربوط می شود، می پردازیم. در ساخت استدلال ما، ما نشان می دهیم که چگونه سهم فن آوری بی سیم مکمل قابلیت های آورده شده توسط تجارت الکترونیک مبتنی بر اینترنت است. در نهایت، ما یک دستور کار پژوهش بازاریابی داریم که اجازه خواهد داد که برخی از گزاره های مندرج در رئوس مطالب مقاله را آزمایش کنیم.

1. معرفی

       تجارت بی سیم – به مفهوم توانا ساختن شرکت و تجارت برنامه های کاربردی برای مشتریان، شرکا و کارکنان در هر زمان، هر جا، هر جا - در حال حاضر به عنوان فن آوری بزرگ بعدی که قادر به عبور از مرزهای افق است، نشان داده شده است. بسیاری از دستگاه های تلفن همراه مانند لپ تاپ و دستیاران دیجیتال شخصی(PDA ها) در حال حاضر به عنوان ابزارهای گسترش شرکت استفاده می شوند. این مجموعه همراه در حال حاضر توسط تلفن دیجیتال همراه با اینترنت و دسترسی به داده های بی سیم تکمیل شده است. برنامه های کاربردی گسترش شرکت از نزدیک، توسط برنامه های کاربردی تجارت بی سیم که به طور مستقیم به مشتری و مصرف کننده از طریق این دستگاه های بی سیم می رسد، دنبال می شوند. بازار بالقوه تجارت بی سیم کاملا قابل توجه است. محققان بازار پیش بینی کرده اند که تا پایان سال 2005، تقریبا 500 میلیون کاربر دستگاه های بی سیم، با تولید بالغ بر 200 میلیارد دلار درآمد، وجود خواهند داشت. [6]

         اقتصاد بی سیم می تواند به عنوانی شامل چهار لایه (شکل 1) نشان داده شود: لایه زیرساخت های بی سیم متشکل از ارائه دهندگان زیرساخت، لایه نرم افزار متشکل از سازمان های توسعه برنامه های کاربردی بی سیم، لایه واسطه ها، سازمان های ارزش افزوده در فرآیندهای تجاری، و لایه معاملات آنلاین متشکل از سازمان های درگیر در معاملات تجارت بی سیم. چهار لایه به هم وابسته هستند و بازیکنان در هر یک از لایه ها نیاز به پرورش همکاری نزدیک با بازیکنان در لایه های دیگر برای ساخت کارکرد برنامه های کاربردی تجارت دارند - هیچ تک لایه ای نیست که تمام مهارت ها و منابع را برای ارائه تجربه انتها به انتها داشته باشد.این همکاری ها و مدل های کسب و کار مرتبط در چالش کلیدی بازار تجارت بی سیم درحال توسعه اند. در این مقاله، ما در مسائلی که می توانند در درک اینکه چگونه بازار می تواند شکل داده شود و چه نوع مدل کسب و کار را می توان با بررسی مسائل بازاریابی و تحقیقات بازاریابی با استفاده از تکنولوژی بی سیم طراحی کرد، بسیار مرتبط است، تمرکز می کنیم. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان امکانات بازاریابی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Wireless Commerce: Marketing Issues and Possibilities