چکیده

      امروزه RFID (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) جزو پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود می باشد. این تکنولوژی تحت عنوان "اینترنت اشیا" نیز شناخته می شود. اینترنت اشیا به عنوان یکی از پایه های اصلی برای نسل بعدی از اینترنت در نظر گرفته شده است. دو فناوری حامی این پیشرفت تکنولوژیکی، سامانه بازشناسی با امواج رادیویی و شبکه های سنسور بی سیم، می باشند. از این دو فناوری به صورت خودکار برای شناسایی افراد، اشیا و حیوانات و همچنین نظارت بر پارامترهای زیست محیطی و نظارت منطقه ای، استفاده می گردد. اما در سال های اخیر، فناوری RFID به دلیل کمبود استانداردسازی ها و هزینه های بالا چندان مورد استفاده قرار نگرفته است. فناوری های جدید منجر به کاهش هزینه ها و پیشرفت استانداردها، شده اند. امروزه، RFID تحت عنوان واسطی برای انجام وظایف متعدد از جمله مدیریت زنجیره تامین، ردیابی موجودی انبار، جلوگیری از جعل و تقلب، کنترل دسترسی به ساختمان و پشتیبانی از بازرسی خودکار، مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از RFID به دلیل مسائل امنیتی و تاخیر در استانداردسازی ها، محدود شده است. مطالعه حاضر فناوری RFID از منظر نحوه کارکرد، ساختار، کاربرد آن در دنیای امروزی و همچنین قیاس با سایر فناوری های شناسایی، مورد بررسی قرار داده است. این فناوری کاهش میزان نیروکار، افزایش دید و بهبود مدیریت موجودی را به همراه دارد. انواع متفاوتی از برچسب ها و قرائت گرها در بازار برای کاربردهای مختلف و متنوع وجود دارند. چرا که هر یک از برچسب ها دارای نقاط قوت و ضعف خاص خویش می باشد. مطالعه حاضر، گونه های مختلف از برچسب های RFID را مورد توصیف و بررسی قرار داده است. RFID دارای کاربردهای مختلف در حوزه های متعدد نظیر صنایع خرده فروشی، کشاورزی، مدیریت وسایط نقلیه، کاربردهای زیرآبی، مراقبت های بهداشتی، خانه های هوشمند، اهداف امنیتی و ایمنی و غیره، می باشد.

1. مقدمه

      اصطلاح RFID یعنی سامانه بازشناسی با امواج رادیویی، تحت عنوان فناوری ارتباطات بی سیم، تعریف شده است. موج های رادیویی با بهره گیری از فناوری RFID به صورتی خودکار برای شناسایی، ردیابی و تایید هویت اشیا یا افراد به کار گرفته می شوند. RFID فناوری جدید نمی باشد. RFID ابتدا در جنگ جهانی دوم به منظور شناسایی هوانوردهای غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته است. این تکنولوژی در جنگ جهانی دوم تحت عنوان IFF (شناسایی دوست یا دشمن) [2] به کار گرفته شده است. اما  امروزه فناوری RFID در پیشرفت بسیاری از حوزه های بخش عمومی یا خصوصی مورد استفاده قرار گرفته است. RFID گونه ای از شناسایی خودکار همانند کارت های هوشمند، بارکدها و سیستم های شناسایی صوت و غیره، می باشد که در دستگاه ها به منظور شناسایی اجسام و اشیا مورد استفاده قرار می گیرد. اما برخلاف بارکدها که نیازمند خط دید می باشند، RFID برای فعالیت نیازمند چنین پیش نیازی نیست. از این رو، RFID به دلیل محدوده انتقالی وسیع تر، ظرفیت ذخیره سازی بیشتر و توانایی برنامه ریزی مجدد و عدم نیاز به خط دید [1] بهتر از بارکد، می باشد. بنابراین، RFID فن آوری است که از موج های رادیویی برای انتقال هویت هرگونه جسم یا شی، استفاده می نماید. این فناوری به صورتی خودکار، اشیا، اجسام یا افراد را شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها را بدون نیاز به داده های ورودی در کامپیوتر ذخیره می نماید. سابقه بهره گیری از فناوری RFID به بیش از 60 سال رسیده است اما از سال 2003 در صنعت و بخش عمومی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه، RFID دارای کاربردهای متعدد در صنعت خرده فروشی، مدیریت وسایط نقلیه، دفاع، کشاورزی و غیره می باشد. RFID فناوری سریع می باشد. فناوری RFID به خوبی توسعه و تبلیغ شده است. از منظر عملکرد RFID، عوامل اصلی نظیر شناسایی سریع، مقیاس پذیری، قابلیت اطمینان و غیره، جزو نقاط قوت این فناوری می باشند. از آنجاییکه در سیستم های زمان واقعی، زمان، هزینه، حافظه و تحرک از اهمیت بالایی برخوردار می باشند، فناوری RFID عمدتا در سیستم های زمان واقعی مورد استفاده قرار گرفته است. از این رو، نادیده گرفتن این عوامل در سیستم های زمان واقعی، غیرممکن می باشد. در RFID از اصطلاح EPC (کد الکترونیک محصول) بهره گرفته شده است که تمایز یک جسم با سایر اجسام را مشخص می نماید. EPC شماره ای منحصر بفرد بوده و حاوی اطلاعات مربوط به جسم (شی) را در خود ذخیره می نماید.

3. اجزای اصلی RFID

RFID دارای سه جزء اصلی می باشد. این اجزا عبارتند از:

3.1) برچسب های RFID

      برچسب های RFID بلوک های ساختار فناوری RFID می باشند. مولفه برچسب منجر به انتشار سیگنال های رادیویی می گردد. برچسب های RFID ترکیبی از تراشه (میکروچیپ) و آنتن، می باشند. هریک از برچسب های RFID دارای شماره شناسایی منحصر بفرد می باشد که در تراشه مربوط به برچسب، ذخیره شده است. این تراشه با بهره گیری از مدار یکپارچه، سنسورها، پورت های I/O و رابط جاگذاری شده برروی سیلیکون تراشه، ساختار یافته است. از آنتن برچسب ها برای انتقال موج های رادیویی استفاده می گردد. گاهی اوقات، برچسب های RFID تحت عنوان فرستنده نیز شناخته می شوند. برچسب های RFID با توجه به محیط و کاربردهای مد نظر، در اشکال و اندازه های مختلف ارائه شده اند.

ترجمه این مقاله با  امواج رادیویی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Survey Paper on RFID: Radio Frequency Identification