چکیده

      گلایدر آبی وسیله نقلیه اتوماتیک کوچک زیردریایی،  برای حرکت از سطح اقیانوس به عمق آن و برگشت مجدد به سطح اقیانوس طراحی شده است در حالی که اندازه گیری دما، شوری، جریان متوسط عمق و مقادیر دیگر در امتداد یک مسیر صیقل از طریق آب می باشد.  کشیدن هیدرودینامیکی کم آنها و محدوده کنترل طیف گسترده ای به گلایدر در محدوده 0.2 تا 3 اجازه حرکت می دهد. آنها برای انجام ماموریت در دامنه مسافتی چندین هزار کیلومتر و در مدت چند ماه طراحی شده اند.  گلایدر آبی از راه دور قابل کنترل و اندازه گیری های خود را در زمان مناسب از طریق تله متری بی سیم گزارش می کند. توسعه و عملیات   گلایدر آبی و نتایج آزمایش های میدانی در  Puget Sound گزارش شد.

1.مقدمه 

      سکوهای ابزارکوچک، هوشمند، و ارزان قیمت  وعده توصیف اقیانوس داخلی با رزولوشن خیلی بالاتر در فضا و زمان نسبت به  تکنیک ها وابسته به کشتی و مهارسازی احتمالی آن ارائه می دهند.  شناورهای مستقل [1[شبکه توزیع شده برق را  برای توصیف رواج با هزینه نسبتا کم  نشان داده اند [2[. مدل های برجسته شناور های مذکور برای نظارت بر ساختار هیدروگرافی با مقیاس بزرگ داخلی اقیانوس در نظر گرفته اند [3.[ استومل [4] شبکه جهانی وسیله نقلیه ارزان گلایدر را فانتزی می کند که  از انرژی حرارتی استخراج شده ازگرما شیب  اقیانوس برق می گیرد  و می تواند  به ترانسکت های نمونه خاص هدایت شود.  در اینجا ما وسیله نقلیه اتوماتیک زیردریایی (AUV) با برق باتری کار می کند را توصیف می کنیم که گلایدر آبی می نامیم و برای مشخصات تا حدود 1500 کیلومتر از اقیانوس بصورت عمودی و 6000 کیلومتر به صورت افقی تحت کنترل از راه دور بیش از چند ماه طراحی شده بود.

      از لحاظ تاریخی، جرم فضا و زمان مشاهدات اقیانوس شناسی که توسط هزینه های کشتی های عملیاتی محدود شده است. بررسی های کشتی نباید  بیشتر از یک ماه یا دو ماه با در نظر گرفتن استثنائات نادر طول بکشد (به عنوان مثال، آزمایشی شاتل هاوایی – تاهیتی [5])، اغلب به اندازه کافی تکرار نمی شود و به اندازه کافی برای حل اختلاف فزاینده غالب در زمان اقیانوس طولانی مدت نیست.  مهارسازی تکنیک برتر را برای کشتی ثابت برای حل متغیر موقت، اما دوباره، با استثناهای کمیاب (TOGA-TAO [6] ) ارائه می دهد.آرایه های کنترل شده یا نظم کنترل شده برای حل متغیر  مکان- زمان حاکم بر جریان های اقیانوسی بسیار پراکنده و کوتاه مدت  هستند.  البته، مهارسازی برای استقرار و بازیابی به کشتی ها تکیه می کنند و در مکان های ثابت منتخب  محل ناو از قبل  لنگر می اندازند. استومل [7] اعتقاد داشت که اقیانوس شناس ها با استفاده از شش  وسیله نقلیه و کایت های دریایی، اقلیم شناسی جوی را به روش مشابه ای تعین می کنند  که ابزارهای های آسمان پژوهی برای انجام کلیه کارهای خود در شب های تاریک به آن متصل شده اند  زمانی که آنها نتوانند ببینند چه اتفاقی در وسایل آنها رخ می دهد. در حالی که در نیمه آخر قرن ابزار  اقیانوس به شدت پیشرفت کرده است ، در چند سال گذشته، اقیانوس شناس ها به شدت به هزینه های سکو های نسبتا کمی جهت بررسی داخل اقیانوس محدود شده بودند.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اقیانوس شناسی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Seaglider: A Long-Range Autonomous Underwater Vehicle for Oceanographic Research