چکیده

           خلیج گرگان یک حوضچه نیمه بسته است که در جنوب شرقی دریای خزر واقع‌شده است. این خلیج به‌عنوان محل سکونت پرندگان مهاجر شناخته‌شده است. همچنین به‌عنوان یک مکان برای ماهی‌های بومی شناخته‌شده است. بااین‌حال، ظاهراً، تحقیقات دقیق در مورد فرایندهای فیزیکی آن قبلاً انجام‌نشده است. در این مطالعه، مدل سه‌بعدی زوج هیدرودینامیک و مدل انتقال محلول برای بررسی جریان کلی، ساختار ترموهالین و زمان اقامت در خلیج گرگان مورداستفاده قرار گرفت. خروجی‌های مدل بر اساس مجموعه‌ای از مشاهدات میدانی تائید شد. ضریب اصطکاک پایین و ضریب انقباض شدت نور، به‌منظور دستیابی به توافق مطلوب با مشاهدات، تنظیم شد. نتایج نشان داد که با توجه به تعامل بین باتیمتری و بادهای غالب، جریان دوطرفه غالب در جریان کلی، در طول فصل‌های مختلف، وجود داشته است. علاوه بر این، نوسانات دمای مطلوب در خلیج، با توجه به تنوع فصلی جریان‌های جوی، فصلی بود. نتایج همچنین نشان داد که در طول بادهای غالب، مدت‌زمان اقامت در محدوده دامنه در خلیج گرگان حدود 95 روز هست. رودخانه‌هایی که وارد خلیج گرگان می‌شوند به‌عنوان منابع اصلی مواد مغذی در خلیج شناخته می‌شوند. ازآنجایی‌که دهانه آن‌ها در منطقه‌ای در زمان اقامت 100 روز قرار دارد، خلیج گرگان می‌تواند در معرض خطر ائتروفیکی باشد؛ لازم است اقدامات پیشگیرانه در برابر تخریب کیفیت آب انجام شود.

1. مقدمه

         خلیج گرگان (N,53.42-54.5 E  36.77-36.92) یک حوزه کم‌عمق است که در بخش جنوب شرقی دریای خزر در ایران با طول حدود 60 کیلومتر، حداکثر عرض 12 کیلومتر، عمق متوسط 1.8 متر و حداکثر عمق 5 متر در قسمت مرکزی خلیج قرارگرفته است(شکل 1). 

           پوشش منطقه‌ای حدود 667 کیلومترمربع هست و خلیج گرگان دارای حجم تقریبی 1.2 کیلومترمکعب است. این خلیج از طرف جنوب با کوه‌های البرز، از سمت شرق با صحرای ترکمنستان، از سمت غرب با استان مازندران و از طرف شمال، با دریای خزر و بخشی از شبه‌جزیره میانکاله- یک سیستم مانع که خلیج را از دریای خزر جدا می‌کند- هم‌مرز است.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اقامت در خلیج گرگان در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Analysis of Blast Wave Propagation Inside Tunnel