چکیده :

     ثبت اشیاء میراث فرهنگی با استفاده از اسکن با لیزر زمینی در طول سال های گذشته بیشتر و بیشتر محبوب شده است. از آنجا که تولید کنندگان سیستم اسکن با لیزر زمینی (TLS) به شدت، مقدار و سرعت داده های ضبط شده را با اسکن تک در هر ارتقاء سیستم افزایش داده اند و هزینه های سیستم را کاهش داده اند، استفاده از سیستم های TLS برای ثبت میراث فرهنگی، گزینه ای برای ثبت ارزشمند در کنار روش های سنتی مانند فتوگرامتری است. سیستم های TLS می توانند یک ابزار عالی برای ضبط شی پیچیده میراث فرهنگی در یک زمان کوتاه در کنار روش های سنتی باشند، اما مسئولیت رسیدگی به پردازش بیشتر، در صورتی که به درستی در حین ضبط کردن استفاده نشود، می تواند تبدیل به یک کابوس شود.

     علاوه بر این سیستم های TLS هنوز هم به عنوان تجهیزات بررسی به رسمیت شناخته می شوند، حتی اگر برخی از تولید کنندگان آنها را به عنوان ابزار روزمره ترویج دهند. آنها باید به روشی هوشمند با در نظر ضبط نیازهای اشیاء فرهنگی مشتریان مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، کارآمدترین روش برای استفاده از سیستم های TLS برای ثبت اطلاعات تبدیل به یک موضوع مربوط به مقابله با مقدار عظیمی از داده هایی شده است که سیستم در هنگام ثبت جمع آوری می کند.

     پروژه های در حال حاضر کوچک می توانند به مجموعه داده های بزرگ Pointcloud تبدیل شوند که کاربر نهایی، مانند معماران و باستان شناس، زمانی که تجهیزات فنی آنها متناسب با الزامات مجموعه داده ها نیست و آنها دارای ابزارهای نرم افزاری برای استفاده از اطلاعات نیستند، بتوانند از آنها به عنوان ابزار کنونی نرم افزاری استفاده نمایند. حتی تفسیر ضروری مجموعه داده ها می تواند یک کار دشوار باشد، اگر افرادی که با Pointcloud بر روی آن کار می کنند، به منظور درک TLS و نتایجی که ایجاد می کند، به درستی آموزش ندیده باشند. 

-این مقاله در نشریه ISPRS منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اسکن با لیزر زمینی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

RECORDING CULTURAL HERITAGE USING TERRESTRIAL LASERSCANNING – DEALING WITH THE SYSTEM, THE HUGE DATASETS THEY CREATE AND WAYS TO EXTRACT THE NECESSARY DELIVERABLES YOU CAN WORK WITH