چکیده

      این مطالعه با هدف مقایسه ویژگی‌های ایمپلنت‌های دندانی بیومکانیک بلافاصله بارگذاری‌شونده (OS) که روی شاخ گوزن کوهی سیکا جایگذاری شده و پایه‌ای برای ساخت یک مدل حیوانی جایگزین برای مطالعات ایمپلنت‌های دندانی، صورت گرفته است. در هر شاخ دو ایمپلنت قرار داده شد. یکی از ایمپلنت‌ها که بلافاصله بارگذاری شد؛ توسط دستگاه بارگذاری ساخته شده بود و ایمپلنت دیگر با دستگاه کنترل بارگیری شد، بعد تخلیه شد. ایمپلنت‌های IL بعد از دوره‌های مختلف بارگذاری برداشته شدند. پس از اینکه شاخ ریخت، ایمپلنت‌های تخلیه شده (OS) برداشت شد. با اسکنر میکروتوموگرافی نمونه‌ها اسکن شدند و مدل‌های عنصر تا حدودی تولید شدند. روی ایمپلنت نیروی عمودی 10 نیوتن اعمال شد. مقایسه‌ای بین میانگین مقادیر حداکثر جابجایی، تنش و رویه‌ها انجام شد. نتایج نشان داد افزایش زمان بارگذاری، باعث افزایش قابل توجه چگالی بافت شاخ در اطراف ایمپلنت می‌شود. پس از ریختن شاخ، 3 جفت شاخ‌ کوچک (شاخ‌سار) از شاخ‌های گوزن جمع‌آوری شد و تراکم بافت شاخ در تمام نمونه‌ها با ارزش مشابهی باقی ماند. حداکثر مقادیر جابجایی و تنش در ایمپلنت و تنش و سویه‌های بافت شاخ در مدل‌های OS کاملا متفاوت بودند. به طور معنی‌دار تمام پارامترهای بیومکانیکی مدل IL در یک شاخ، بیشتر از مدل OS به مدل حیوانی شبیه بود  و باعث توزیع وسیعی از مدل IL شده بود. می‌توان نتیجه گرفت ایمپلنت‌های وارد شده به شاخ گوزن سیکا، روند رشد و استخوانی شدن فرایند شاخ را از بین نمی‌برد و استفاده از مدل شاخ گوزن سیکا یک جایگزین امیدوارکننده برای مطالعات ایمپلنت است که نیازی به قربانی شدن حیوانات ندارد.

1. معرفی

      با رشد جمعیت پیرامون جهان، در چند دهه گذشته، تقاضا برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته با استفاده از ترمیم‌های ایمپلنت حفظ‌شده، افزایش چشمگیری یافته است. موفقیت بالینی درمان ایمپلنت بر پایه ایمپلنت ادغامی می‌باشد، که به عنوان ارتباط مستقیم بین استخوان زنده و ایمپلنت بدون تعامل با بافت فیبرینی تعریف شده است[1-3]. به طور متعارف، بارگذاری روی بازسازی ایمپلنت حفظ شده باید قبل از تبدیل به استخوان انجام شود. با این حال، بارگذاری بلافاصله ایمپلنت‌ها (IL) باعث کوتاه‌تر شدن زمان‌های بهبودی می‌شود و نشان دهنده ایمنی پایدار و میزان موفقیت ایمپلنت در مقایسه با بارگذاری ایمپلنت‌های تاخیری است. بعضی از مطالعات نشان داد که IL برای بارگذاری تاخیری مفید است، زیرا بارگذاری قادر به تحریک روند بهبودی است [4 -6]. به نظر می‌رسد ایمپلنت‌های IL رضایت بیمار را افزایش دهند و از سختی استفاده از بازسازی موقت در فاز بهبودی نیز اجتناب کنند [7]. بنابراین، در حال حاضر روند استفاده از پروتکل بارگذاری فوری برای بازسازی ایمپلنت حفظ شده است.

      در حالی که مدل‌های حیوانی به طور دقیق وضعیت بالینی مکانیکی و فیزیولوژیکی بالینی را نشان می‌دهند؛ آنها در تحقیقات ایمپلنت‌های دندانی در موقعیت‌های بارگیری یا تخلیه به این دستآورد رسیدند که ایمپلنت‌ها بیش از حد قوی و طولانی مدت هستند و با کیفیت‌های مختلف بافت (مثلا استخوان نرمال سالم یا پوکی استخوان) و در سنین مختلف قابل استفاده می‌باشند [8 ]. هر مدل می‌تواند عامل مزایا و معایب منحصر به فردی باشد؛ بنابراین برای اهداف مختلف، مدل‌های متعددی برای آزمایش خصوصیات ایمپلنت و بافت اطراف آن در داخل وجود دارد. بالاخص، برای مطالعات انجام شده در مورد روند بازسازی استخوان در اطراف ایمپلنت‌های اپیلاسیون، مدل حیوانی باید دارای ویژگی‌های استخوانی مشابه با استخوان انسان باشد و مناسب برای قرار دادن ایمپلنت‌ها و اعمال بارگذاری باشد. با این حال، معایب اصلی برای مدل‌های موجود، بارهای کنترل نشده هستند که بر روی ایمپلنت‌ها و سرنوشت فداکار حیوانات اعمال می‌شود. به همین علت، استفاده از یک مدل حیوانی جدید که قادر به اعمال نیروی کنترل شده بر روی ایمپلنت وارد شده IL است و با رفتار حیوانات تداخل نداشته باشد قابل تحسین خواهد بود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  استئواینتگراسیون تزریقی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Biomechanical characteristics of immediately loaded and osseointegration dental implants inserted into Sika deer antler