چکیده

       این پژوهش در مورد دیدگاه های مدیریتی، در خصوص تاثیر جهانی شدن بر تصمیمات استراتژیک مدیران، با توجه به اهداف بین المللی و بازار فروش شرکت شواهد عینی ارائه می دهد. هدف ما این است که دریابیم آیا رفتارهای مدیریتی با پیش بینی های تئوری، و تصمیمات مدیریتی در مورد اهداف شرکت با نتایج اخیر پژوهش عینی مطابقت دارند یا خیر. یافته های ما عموما تحقیقات آکادمیک را در مورد تاثیرات جهانی شدن بر تصمیمات مدیریتی مرتبط با اهداف استراتژیک شرکت پشتیبانی میکنند، اما پرسش هایی نیز در مورد یافته ها و تعیین رابطه بین تنوع محصول و تنوع بین المللی و تاثیر آنها بر عملکرد شرکت به وجود می آورند. یافته های ما در واقع بررسی نتایج تحقیقات موجود محسوب می گردند و رهنمودی برای تحقیقات آینده ارائه می دهند.

مقدمه

         رشد جهانی شدن در بازارها و صنایع یکی از مهم ترین تغییرات در فضای تجاری شرکت ها است. به طور کلی سطوح بالاتر رقابت خارجی، برون سپاری بین المللی، و برون مرزی سپاری رقابت را در عرصه ملی و بین المللی افزایش داده است (OECD,2003). بسیاری از شرکت ها به افزایش رقابت و تفاوت منابع در این رقابت با گسترش اهداف بین المللی فعالیت فروش خود (Denis, Denis, & Yost, 2002; Hautz, Mayer, & Stadler, 2014; Hutzschenreuter & Gro¨ne, 2009; Wiersema & Bowen, 2008)، گسترش و عمیق نمودن فعالیت های شبکه بین المللی زیرشاخه هایشان (Wiersema & Bowen, 2011) و کاهش گستره بازار محصولشان (Gro¨ne, 2009& Bowen & Wiersema, 2005; Hautz et al., 2014; Hutzschenreuter) واکنش نشان داده اند.

          علی رغم این باور شایع که روند جهانی شدن تاثیراتی اساسی بر استراتژی تنوع شرکت های بزرگ گذاشته است، اخیرا به طور رسمی تحقیقاتی به ارزیابی پیامدهای آنها برای استراتژی تنوع پرداخته است (e.g., Bowen & Wiersema, 2005; Hautz et al., 2014; Hutzschenreuter & Gro¨ne, 2009; Kumar, 2009; Wiersema & Bowen, 2008) . همچنین پژوهشگران کم کم به این موضوع که چطور محصول و استراتژی-های تنوع بین المللی ممکن است در روند تصمیم گیری مدیران با هم مرتبط گردند (برای مثال، آیا این دو شیوه گسترش شرکت به عنوان استراتژیهای جایگزین یا مکمل در نظر گرفته می شوند)، و اینکه طبیعت رابطه آنها در نهایت بر عملکرد شرکت چه تاثیری خواهد گذاشت (برای مثال، Hautz,  & Bowen & Wiersema, 2007; Kumar, 2009; Mayer, 2014; Meyer, 2006 Stadler,) توجه عمیق تری نشان دادند. نتایج این موج نوپای تحقیقات نشان می دهد که بازخورد مدیریتی به تغییرات در محیط رقابتی که از جهانی شدن نشئت می-گیرد، تا حد زیادی روند گسترش اهداف بین المللی و کاهش گستره بازار محصول در فعالیت شرکت ها را طی سه دهه گذشته توضیح می دهد. گرچه، تحقیقات بیشتری لازم است تا این نتایج اولیه را تایید گردند. تلاش بسیار بیشتری نیاز است تا به درک بهتری از رابطه استراتژی های شرکت ها و تنوع بین المللی و اثر آنها بر عملکرد شرکت بدست آید.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان استراتژی تنوع در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Globalization and diversification strategy: A managerial perspective