چکیده

        حسابداری به منزله زبان تجاری، یک ارتباط تاریخی با توسعه یک اقتصاد پویا داشته و بالطبع اصول و قواعد و فرایندهای به موازات نوسانات بازرگانی نیز تغییر میکند. این نوشته یک دیدگاه اجمالی را از توسعه استاندارد‌های حسابداری و  همچنین لزوم داشتن یک اصول یکسان و واحد حسابرسی در سراسر جهان را خورد کنکاش قرار میدهد. مرور مکتوبات قدیمی حسابداری کاملا با مفاهیم نظری سروکار دارد که برای اخذ یک بینش و بصیرتی در تاجران و متصدیانی که کشورشان به سمت تطابق با ifrs حرکت میکنند، را در فهم استاندارد ها تسهیل بخشیده و منظری از پیشرفت تجارت تاریخی عرضه میکند تا به سمت یک استاندارد بین المللی همگرایی و تقارب کنند.

1. معرفی

        تصمیمات مالی ( اعم از سرمایه گذاری و امور مالی ) وابسته و متکی بر کیفیتی داده های مالی همبسته با آن هستند کیفیت داده ها نیز به ترتیب وابسته اند به کیفیتی از استاندارد های حسابداری در اندازه گیری تشخیص ( شناسایی ) عرضه ( ارایه ) ، افشا ( آشکارگی ) داده ها. مطابق unctad isar, 2008 ضرورت تدوین جهانی در بالاترین کیفیت از گزارشات حسابداری در اوایل سال ۱۹۷۰ نمایان شد وقتی که تلاش و کوشش ها جهت ارایه یک شاخص جهانی معتبر و یکسان متمرکز شدند با ارایه مجوز برای معاملات اقتصادی که بنحو مشابه و همسانی در سراسر جهان، بعنوان ماهیتی از حسابداری ، اجرا و عرضه و گزارش شود.

         شماری از موسسات ، مولفان، دانشگاهیان و محققان حرفه ای، حسابداری را از زوایای مختلفی تعریف نموده اند؛ برای مثال بنابر ALCPA حسابداری ، هنر ثبت، طبقه بندی و تخلیص به روشی معنادار بوده و نیز دوره های مالی مبادلات بازرگانی و روابطی که بخشی از پارامترهای مالی و تفسیر نتایج مربوطه هستند. investopedia حسابداری ثبت سیستماتیک و جامع از معاملات بازرگانی در یک تجارت تعریف کرده: فرایند تلخیص، پردازش و گزارش دهی این معاملات و همچنین ارایه صورت های مالی که صدها و هزاران معاملات مالی در آن مندرج گشته باشد. دایره المعارف همچنین حسابداری را بعنوان زبان تجاری، در معنای اصلی در حفظ سوابق اقتصادی از فعالیتهای تجاری و مالی تعریف کرده که به سازماندهی در ثبت، گزارش و رویدادهای اقتصادی و معاملات بازرگانی در یک موسسه یا شرکت تجاری کمک پیوند تا برای کاربران یک سیستم عملی و نظری حسابرسی سازماندهی گشته و تخلیص شده و گزارش صورت مالی ارایه دهند. مطابق دایره المعارف ، سیستم حسابداری ، یک سیستم اطلاعاتی مدیریتی ست در جهت جمع آوری و پردازش آمار و ارقام لازم برای تصمیم بگیران تا طرحها و فعالیتهای سازمان تجاری و چرخه پردازشی داده ها از یک سیستم حسابداری جامع و کامل کنترل نمایند. ساختار کلی شامل ۵ فعالیت همبسته با جستجوی داده های مالی عبارتند از: گردآوری یا ثبت داده ها، طبقه بندی داده ها با پردازش (شامل محاسبه و تلخیص ) نگهداری یا ذخیره نتایج و گزارش نتایج.

این مقاله در نشریه Theijbm منتشر شده و ترجمه آن با عنوان استاندارد های حسابداری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

IFRS: A Solution for Variations of Accounting Standards