چکیده 

           سهم زنجیره تامین خدمات در رشد اقتصادی چشمگیر است و مشکلات مرتبط با تغییرات آب و هوا که اخیرا پیش آمده است سبب شده است که انتظار خدمات سبزتری را داشته باشیم. تمامی زنجریه تامین سبزتر خواهد بود اگر تامین کنندگان با نیازمندی های اصلی شرکت و مشتری ها خودشان را تطبیق دهند. از این رو ، ضروری است که هر سازمانی به طور مداوم به تجزیه و تحلیل و نظارت بر عملکرد سبز اعضای مختلف زنجیره تامین بپردازد. علاوه بر این مطالعات جامعی برای شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین تولید سبز انجام شده است. با این حال فقدان مطالعاتی برای شناسایی معیارها و ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات وجود دارد. ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات سبز مستلزم روش هایی با در نظر گرفتن عوامل کیفی و کمی است . بسیاری از روش های تصمیم گیری چند معیاری (MCDM) دارای اشکلاتی همچون ناتوانی برای ثبت ابهام واقع بینانه در تصمیم گیری (قضاوت انسانی) ، نداشتن قابلیت تطبیق پذیریبا سطوح مختلفی از اندازه گیری ، پیچیدگی محاسبات و جزئیات پیچیده نیازمندی ها ، که سبب می شود آنها برای ارزیابی عملکرد زنجیره های تامین محیطی نامناسب باشند. در این مقاله ، یک فریمورک (چهارچوب) خاکستری مبتنی بر ترکیب برای ارزیابی عملکرد محیطی زنجیره تامین خدمات به وسیله ادغام روش های مبتنی بر خاکستری با روش های ELECTRE  و VIKOR درخواست داده شده است. دو مورد مطالعاتی برای درک اثر بخشی معیاری و روشی برای ارزیابی عملکرد محیطی زنجیره تامین خدمات در یک مفهوم در حال توسعه کشوری انجام شده است.

1. مقدمه

          مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM) یک فلسفه سازمانی در حال ظهور برای دسترسی به اقتصادی با قابلیا پایداری به وسیله کاهش ریسک های محیطی است و باعث بهبود بره وری محیطی از شرکت های مرکزی و شرکای آن خواهد شد (دیابت و همکاران سال 2013) . بر اساس مطالعه باسو و رایت در سال 2008 ، ما GSCM را به عنوان زنجیره تامینی که سازگار با مجموعه ای از شیوه های محیطی برای غلبه بر مشکلات قانونی و مداخلاتی که از سوی ذینفعان مختلف در جهت به حداقل رساندن اختلالات کلی محیطی است، تعریف می کنیم. شرکت ها در سراسر جهان بیشتر بیشتر دارای نگرانی های محیطی با توجه به فشارهای شدید از سوی مقامات نظارتی،مشتری ها و رقبا هستند (جرجیادیس و بسیو2010). این فشار ها بیشتر به دلایل تغییرات آب و هوایی ، کاهش منابع مواد اولیه، محل های سرشار از زباله های دفع شده ، و افزایش سطح آلودگی است. در سالیان اخیر ، طرح های GSCM به طور گسترده و محبوبی توسط شرکت ها برای حفاظت از محیط زیست و ارتقا تصویر سبز خودشان مورد استفاده قرار گرفته است (بوس و پال 2012 و لین 2013). فشار موسسات یک محرک مهم برای انطباق و استفاده از شیوه های مدیریت محیطی پیشرفته است. شرکت های مرکزی به تنهایی در این مورد عمل نمی کنند بلکه به هم پیوسته هستند و این قضیه سبب می شود که تمامی اعضای آن به شیوه های سبز اتخاذ شده عمل کنند(سیورینگ و همکاران 2008). در طی GSCM ، شرکت ها می توانند طیف گسترده ای از تامین کنندگان و منابع را در سراسر شرکت برای از بین بردن اثرات فعالیت های زنجیره تامین انتخاب کنند(تسنگ 2010).

          جالب است که توجه داشته باشید که تمامی سازمان ها با فشاری یکسان برای اتخاد GSCM روبرو نیستند (ژو و سرکیس 2006). قسمت های مختلف صنعتی در بخش های مختلی از دنیا با فشار های مختلفی روبرو هستند. ژیائو در سال 2006 پنج مورد از فشارهای محیطی ناشی شده از دیدگاه ذینفعان را بیان کرده است: a) دولت به عنوان ناظر ذینفعان b ) رسانه c) ساکنان محلی به عنوان یک گروه اجتماعی d) پیمانکاران و مشتریان و e)  سایر ذینفعان شامل سازمان های مرتبطی که می توانند از لحاظ مالی بر روی شرکت تاثیر گذار باشند. در نهایت می توان گفت که قابلیت پایداری می تواند سبب بهبودی از نظر صرفه جویی در هزینه ، افزایش سهم از بازار ، و قوی شدن تصویر برند شود ، تعداد فزاینده ای از شرکت ها شروع به استفاده از طرح های سبز به عنوان سلاح های استراتژیک خود کرده اند (مین و کیم 2012).

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  ارزیابی عملکرد محیطی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Service supply chain environmental performance evaluation using Grey based hybrid MCDM approach