چکیده 

          پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای تبدیل به منابع خبری شده‌اند. با توجه به اینکه مردم داستان‌های مختلفی در مورد افراد و رسانه‌ها، ازجمله اخبار جعلی افشا می‌کنند، با رسانه‌های سنتی تفاوت دارند. این مسئله یک سؤال اساسی را ایجاد می‌کند: چه چیزی مردم را به سمت اعتماد به اخبار در رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که دو نشانه وجود دارد که می‌تواند بر نظرات اخبار در رسانه‌های اجتماعی تأثیر بگذارد: (1) اعتماد به شخصی که داستانی را به اشتراک می‌گذارد (2) اعتبار رسانه خبری که داستان را گزارش می‌کند. این مطالعه عوامل مورد آزمایش را هم‌زمان با یک نظرسنجی اخیر از بزرگ‌سالان آمریکایی که پست‌های رسانه‌های اجتماعی را توسط یک چهره عمومی غیرقابل‌اعتماد شبیه‌سازی می‌کنند و پاسخ‌دهندگان دست‌کاری یک منبع خبری معتبر یا یک منبع خبری جعلی را گزارش می‌کنند. این یافته‌ها به اشتراک‌گذاری داستان در مقایسه با مقاله را در رسانه‌های اجتماعی با گزارش تأثیر رسانه‌های خبری تحت تأثیر قرار می‌دهد. مطالعه، پیامدهای قابل‌توجهی برای محققان، شهروندان و ناشران دارد که در تلاش برای درک چگونگی ارزیابی‌اعتماد مردم به اخبار در رسانه‌های اجتماعی و تأثیر احتمالی اخبار جعلی هستند. 

مقدمه 

          شیوه‌های دریافت اخبار و اطلاعات به‌سرعت در حال تحول است. یک مسئله قابل‌توجه، استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان منبع خبری است. رسانه اجتماعی منبع بسیار متفاوتی از منبع سنتی یا رسانه‌های چاپی هستند و هنوز مشخص نیست که مردم چگونه اخبار گسترده را از طریق رسانه‌های اجتماعی ارزیابی می‌کنند. درحالی‌که درک اینکه چه عواملی در اعتماد مردم به اخبار تأثیر می‌گذارد، برای محققان و رسانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، به‌ویژه نگرانی درباره خبرهای جعلی که از طریق رسانه‌های اجتماعی در اینترنت پخش می‌شوند بسیار مهم است. 

           میزان دسترسی رسانه‌های اجتماعی در ایالات‌متحده گسترده است و نحوه دریافت اخبار را تغییر داده است. سایت‌هایی مانند فیس بوک یا توییتر به‌طور فزاینده‌ای از منابع پرطرفدار اخبار برای عموم هستند. نتایج یک مطالعه پروژه‌ای در حوزه رسانه در سال 2017 نشان داد 75٪ آمریکایی‌ها می‌گویند آن‌ها اخبار را در رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند و رسانه‌های اجتماعی منبع خبری مهمی در سن، سطح درآمد، نژادها و قومیت‌ها هستند (The Media Insight Project 2017a). دریافت اخبار از فیس بوک یا توییتر از بسیاری جهات با عضویت در یک روزنامه یا یک خبرنامه تلویزیونی متفاوت است. در رسانه‌های اجتماعی، مردم اغلب اخبار را از طریق پست ها و نظرات شخصیت‌های عمومی و افراد مشهور در کنار دوستان، خانواده و آشنایان می‌بینند. افراد غالباً در معرض طیف گسترده‌ای از داستان ها و منابع خبری قرار دارند و ممکن است ترکیبی از منابع آشنا و ناآشنا را ببینید. علاوه بر این، اغلب اختلافات واضحی وجود ندارد که انواع مختلف محتوا را در پلتفرم‌های اجتماعی، مانند اخبار، سیاست، سرگرمی یا تبلیغات از هم متمایز کند. این منظر جدید از اطلاعات یک سؤال مهم تحقیق را ایجاد می‌کند: چه عواملی بر اعتماد و ارزیابی مردم از اخبار در رسانه‌های اجتماعی  تأثیر می‌گذارد؟ 

این مقاله در نشریه تیلور و فرانسیس منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اخبار در رسانه های اجتماعی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Who Shared It?: Deciding What News to Trust on Social Media