چکیده 

            متد مطالعه اثر رویداد کوتاه مدت ، که زمینه‌ای برای فرضیه بازار کارآمد  بود، یکی از ابزارهایی است که به صورت گسترده برای سنجش تاثیر یک ‌رویداد خاص بر ارزش سهامداران شرکت استفاده می‌شود. از آنجا که متد مطالعه اثر رویداد کوتاه مدت به شدت توسط محققین در راستای بررسی ‌رویدادهای مربوط به عملیات و مدیریت زنجیره تامین  (OSCM) گوناگون استفاده می‌شود، وقت آن رسیده است که یک بررسی سیستماتیک بر این متد از نظر اینکه چگونه این متد در ادبیات موضوعی OSCM استفاده شده است و برای استفاده در پژوهش OSCM آینده چگونه می‌تواند بهبود بخشیده شود، انجام دهیم. با تحلیل 29 مطالعه بر اثر رویداد کوتاه مدت که در ژورنال‌های OSCM بین سال‌های 1995 و 2017 منتشر شده است، دریافتیم که محققین OSCM معمولا از رویه‌های استانداردی در انجام مطالعات اثر رویداد تبعیت می‌کنند، اما توجه کمی به برخی از مسائل متدلوژیکال مانند بررسی ‌رویدادهای مبهم برای بسط پنجره‌های رویداد دارند. بر اساس این تحلیل، چند توصیه را برای مطالعات رویداد آینده در OSCM ارائه می‌دهیم، مانند فرصتی برای مطالعه ‌رویدادهای خارجی در موارد غیر امریکایی، احتیاط در گسترش پنجره‌های ‌رویداد، و نیاز به پرداختن به ‌سوگیری‌های خود انتخاب. 

1. مقدمه 

           در طی چند دهه گذشته، شناخت در حال رشدی از اهمیت استراتژیک عملیات و مدیریت زنجیره تامین (OSCM) در ایجاد ارزش سهامداران بوجود آمد. OSCM از طریق مکانیزم رشد درآمد، کاهش هزینه عملیاتی، و استفاده کارآمد از سرمایه در حال کار و ثابت، نقش مهمی را در ایجاد ارزش سهامداران بازی می‌کند (Martin and Lynette, 1999). به دنبال این منطق نظری، محققین مطالعات تجربی گوناگونی را برای تحلیل ارتباط بین OSCM و ارزش سهامداران انجام دادند، که در میان آن‌ها متد مطالعه اثر رویداد یکی از متداول ترین متدلوژی‌هایی بود که در ادبیات موضوعی پذیرفته شد. با زمینه شدن به فرضیه بازار کارآمد (Malkiel and Fama,1970)، متد مطالعه اثر رویداد کوتاه مدت بر این وعده متکی است که ارزش اطلاعات بازار اغلب کاملا در قیمت سهام در بازارهای مالی منعکس خواهد شد. با تشخیص تغییرات غیرعادی قیمت سهام در پاسخ به اطلاعات بازاری جدید موجود در بازار مالی، متد مطالعه بر اثر ‌رویداد کوتاه مدت محققین را قادر کرد که تاثیر یک ‌رویداد خاص بر ارزش سهامداران شرکتی را بسنجند (MacKinlay, 1997).

          با شهرت رو به رشد این متد در ادبیات موضوعی OSCM، متد مطالعه اثر رویداد کوتاه مدت توسط پژوهشگران برای بررسی موضوعات OSCM گوناگون مانند اختلالات زنجیره تامین (Hendricks and Singhal, 1997; Zhao et al., 2013)، مدیریت محیط (Jacobs,2014; Klassen and McLaughlin, 1996)، و مدیریت کیفیت (Lin and Su, 2013; McGuire and Dilts, 2008) استفاده شد. علاوه بر این، مطالعات اثر رویداد کوتاه مدت در نتیجه پیشرفت در مدل‌های قیمت گذاری دارایی و تحلیل آماری در حال تکامل است. این متد برای بررسی مسائل آماری بالقوه خاص محیط‌های پژوهشی متفاوت اصلاح شده است (Fama and French, 2015; Kothari and Warner, 2007). در بررسی شهرت فزاینده و بهبودهای متدلوژیکال اخیر، وقت آن است که یک بررسی سیستماتیک بر این متد انجام دهیم و بررسی کنیم که چگونه در ادبیات موضوعی OSCM اجرا می‌شود و برای استفاده در مطالعات OSCM آینده چگونه می‌تواند بهبود بخشیده شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اثر رویداد کوتاه مدت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A review of short-term event studies in operations and supply chain management