چکیده

              توضیحات فرآیند متنی به طور گسترده در سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تقریباً هر کسی می تواند آن را ایجاد و درک کند. با این حال، ابهام ذاتی در زبان طبیعی، مانع تحلیل خودکار توصیفات فرآیند متنی می شود. در حالی که خوانندگان انسانی می توانند از دانش زمینه خود برای درک صحیح جملات با چندین تفسیر ممکن استفاده کنند، تکنیک های تجزیه و تحلیل خودکار در حال حاضر باید فرضیاتی را درباره معنای صحیح صورت دهند. در نتیجه، تکنیک های تجزیه و تحلیل خودکار مستعد در رسیدن به نتیجه گیری های نادرست در مورد اجرای صحیح یک فرآیند هستند. برای غلبه بر این موضوع، ما مفهوم فضای رفتاری را به عنوان ابزاری برای مقابله با ابهام رفتاری در توصیفات فرآیند متنی معرفی می کنیم. یک فضای رفتاری، همه تفاسیر ممکن از توصیف فرآیند متنی را به روشی منظم در بر دارد. بنابراین، از تمرکز بر یک تفسیر واحد جلوگیری می کند. ما از یک سناریوی چک کردن تطابق و ارزیابی کمیتی با مجموعه ای از 47 توصیف فرآیند متنی به منظور نشان دادن سودمندی یک فضای رفتاری برای استدلال درباره یک فرآیند شرح داده شده توسط یک متن استفاده می کنیم. ارزیابی ما نشان می دهد که یک فضای رفتاری، تعادل بین نادیده گرفتن اظهارات مبهم و تحمیل تفسیرات ثابت بر روی آنها را ایجاد می کند.

1. مقدمه

              تکنیک های خودکار برای تجزیه و تحلیل فرایندهای تجاری، طیف گسترده ای از فرصتهای ارزشمند را برای سازمانها فراهم می کنند. از جمله، آنها کنترل میزان انطباق فرایند تجارت [12]، شناسایی فعالیتهای زاید در درون یک سازمان [11] و شناسایی همپوشانی عملیاتی بین دو فرایند تجاری [5] را را میسر می کنند. آنچه همه این تکنیکها به طور مشترک دارند این است که آنها به عنوان ورودی, بر مدل های فرآیند متکی هستند. یعنی, آنها برای انجام تجزیه و تحلیلهای خود، بر اساس روابط مشخص شده رسمی بین فعالیت های مدل ها متکی هستند. بنابراین، این تکنیک ها را نمی توان برای اشکال کمتر ساختار یافته مستندسازی فرآیند مانند توضیحات فرآیند متنی استفاده نمود.

                ارتباط و استفاده گسترده از توصیفات فرآیند متنی به عنوان منبع تجزیه و تحلیل فرآیند در زمینه های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است [1،6،10،18] با این حال، ابهام ذاتی در توضیحات فرآیند متنی، یک چالش برای استفاده از آنها برای اهداف تجزیه و تحلیل است. یک اظهار ساده از زبان طبیعی مانند "به موازات مراحل آخر" فضای قابل توجهی را برای تفسیر می گذارد. استنباط قطعی این که آیا واژه "آخر" به دو، سه یا حتی چند فعالیت قبلی که در توصیف متنی ذکر شده است اشاره دارد، در بسیاری از موارد غیرممکن است. در حالی که خوانندگان انسانی می توانند از دانش زمینه خود برای معنا دادن به این چنین اظهاراتی استفاده می کنند، اما حل چنین مواردی در رویکردهای تجزیه و تحلیل خودکار به سختی امکان پذیر است. در کار قبلی، تکنیک های استخراج خودکار مدل های فرایند از توضیحات فرآیند متنی با معرفی ابتکارات تفسیر، این مشکل را دور زد [6،8،19]. در این روش، آنها یک تفسیر فرآیندگرا از متن را به دست آوردند. با این حال، این تفسیر حاوی مفروضاتی در مورد تفسیر صحیح موضوعات ابهام غیرقابل انکار است. بنابراین، همیشه این ریسک وجود دارد که تفسیر استنتاج شده با روش مناسب اجرای فرایند مغایرت داشته باشد. در نتیجه، در هنگام استدلال در مورد یک فرایند تجاری، به عنوان مثال, ارزیابی های نادرست در مورد انطباق آن با مقررات یا انتظارات, تمرکز بر یک تفسیر واحد می تواند منجر به نتایج نادرست شود.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ابهام رفتاری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Dealing with Behavioral Ambiguity in Textual Process Descriptions