چکیده

             هدف از این مقاله کمک به حوزه سیستم های اطلاعاتی استراتژیک آینده و هویت SIS می باشد. ما به نظریه نلسون درباره تکامل مشترک تکنولوژی اجتماعی و فیزیکی برای تعریف دوباره حوزه SIS به عنوان یک سیستم انطباقی پیچیده (CAS) برای تکامل مشترک ICT و ظرفیت های سازمانی و مدل های تجاری می پردازیم تا بتوانیم ارزش های اجتماعی و اقتصادی را ایجاد نماییم. در ادامه درباب مطالعات SIS در طول 33 سال گذشته بر اساس بررسی های جغرافیایی یک فراآنالیز صورت می گیرد و مشخص می گردد که بر خلاف آنچه که کتاب های معاصر مربوط به SIS می گویند که تغییر پارادایم (الگو) برای پرداختن به آشفتگی، تردید و پویایی توسعه یافته در چشم انداز های رقابتی به وجود آمده  لازم است، حوزه تحقیقات SIS قابلیت لازم برای پیشرفت به جهت مقابله با چالش های چشم انداز های رقابتی ظهوریافته را به شکل مطلوبی دارا هستند. با ترسیم علم پیچیدگی  و تئوری شبکه چهار اولویت برای توسعه این حوزه در آینده مشخص گردید. درک حوزه SIS به عنوان CAS برای تکامل مشترک تکنولوژی اجتماعی و فیزیک؛ اتخاذ پارادایم شبکه ای؛ دسترسی به دانش شبکه ها؛ و اتخاذ علم پیچیدگی به عنوان ابزاری بیانگر در SIS در خلال نظم و نظام موجود.

 1. معرفی

           CFB  درباره این موضوع بخصوص بر طبیعت استراتژِک سیستم های اطلاعات (IS) تاکید می کند و خواستار تقویت دوباره دستورکار تحقیق درباره سیستم های اطلاعاتی استراتژیک (SIS) می باشد. در این مقاله به آزمایش روشی پرداخته می شود که در آن تحقیقات SIS متعهد به تغییرات در حوزه IS در طول دهه های گذشته می باشد، پیش از آن که بخواهیم به بررسی این نکته بپردازیم که آیا زمان حاضر برای خط سیر تحقیقات SIS  مناسب می باشد یا خیر. سپس باید در باب این که چه چالش هایی در آینده ممکن است به وجود بیاید و این که SIS چگونه باید خود را برای روبرو شدن با آن آماده نماید، اندیشه های لازم انجام گیرد.

           سهم ما در پاسخ به نیاز تشخیص اولویت ها برای تغییر در این حوزه در حین حرکت آن به سمت آینده می باشد: درک حوزه SIS به عنوان یک سیستم پیچیده سازگار برای تکامل مشترک تکنولوژی های فیزیکی و اجتماعی: اتخاذ پارادایم شبکه ای؛ دسترسی به دانش شبکه ها؛ و اتخاذ علم پیچیدگی به عنوان ابزاری بیانگر در SIS و در خلال نظم و نظام موجود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سیستم های اطلاعات استراتژیک در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Information systems strategy: Past, present, future?